NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kebne
Man kan ju ta lös filtret och rengöra själv. Jag valde att endast spola med högtryck i ca 10 minuter eller tills vattnet som kom ut var rent i bägge ändar. Men man kan tillsätta div lösningsmedel innan om man ids.
Skulle kunna tänka mig att man kan tjäna pengar på att göra rent var 6000mil och på så vis hålla nere diesel och additiv förbrukningen. Additiv behöver man inte fylla på förrän ett meddelande i bilens info display visas om detta.
av PaS83
CarMan skrev:Motorn är inte en peugut motor.
Motorn tillverkas av PSA Engins & monteras i Volvo, Ford, Peugut, Mazda, Citroen.

Det är PSA Engins som gjort en sån ruten konstruktion som gör att servicekostnaden blir så himmla hög.

På vilket vis är det en sämre konstruktion än andra likvärdiga och samtida dieselmotorer från andra motortillverkare?
Krizz skrev: Billigaste jag hittade var runt 18 000...
Och då har jag kollat med 6 olika verkstäder.
Så även om det är stor skillnad så ska man
komma ihåg att detta är för 1 service!
Jävligt märkligt att det kan dra iväg så mycket!
Någon som har tips för att komma billigare undan?
På vilket vis är det märkligt? Det är byte av partikelfilter och påfyllning av additiv, byte av kamrem
och vattenpump samt en vanlig service.
Ett alternativ är väl att skita i det helt, köra bilen tills den är skrot eller byta bil ofta...
Något jag tycker är märkligt är folk som köper bil utan att ta reda på vad det kostar att hålla den rullande.
Är servicen för dyr har man väl helt enkelt skaffat en bil man egentligen inte har råd med!
Användarvisningsbild
av CarMan
PaS83 skrev:
CarMan skrev:Motorn är inte en peugut motor.
Motorn tillverkas av PSA Engins & monteras i Volvo, Ford, Peugut, Mazda, Citroen.

Det är PSA Engins som gjort en sån ruten konstruktion som gör att servicekostnaden blir så himmla hög.

På vilket vis är det en sämre konstruktion än andra likvärdiga och samtida dieselmotorer från andra motortillverkare?
Krizz skrev: Billigaste jag hittade var runt 18 000...
Och då har jag kollat med 6 olika verkstäder.
Så även om det är stor skillnad så ska man
komma ihåg att detta är för 1 service!
Jävligt märkligt att det kan dra iväg så mycket!
Någon som har tips för att komma billigare undan?
På vilket vis är det märkligt? Det är byte av partikelfilter och påfyllning av additiv, byte av kamrem
och vattenpump samt en vanlig service.
Ett alternativ är väl att skita i det helt, köra bilen tills den är skrot eller byta bil ofta...
Något jag tycker är märkligt är folk som köper bil utan att ta reda på vad det kostar att hålla den rullande.
Är servicen för dyr har man väl helt enkelt skaffat en bil man egentligen inte har råd med!

Motorn är säkert lätt skruvad om den är utanför bilen. Men så som den är konstruerad så blir det dyrt för kunden, när det tar så lång tid att demontera kåpor o annat tjafs som inte är monterade på ett smart sätt.
av Marbas
Köpte en begagnad V50 diesel för 3 månader sedan, och valet var mellan en 2.0D och en D5. Efter lite frågor om servicekostnader så fick jag reda på just 24000 mils servicens kostnad och varför den kostade så mycket. Ni förstår säkert att jag köpte D5:an...

D5:an har nämligen en bra egenhet - den är inte krånglig att byta kamrem på, vilket det på många andra motorer är. Detta gör ju att servicekostnaden på D5:an blir lägre. Dessutom så behöver man inte byta partikelfällan som på 2.0D.

Så, PaS83, där har du några svar på din fråga vad som gör 2.0D till en, i mina ögon, sämre motor. Andra har säkert andra åsikter (t.ex. förbrukningen). Håller med om att man bör beakta den totala kostnaden för bilen vid inköp, inte bara inköpspriset. Denna tabbe är det många som gör, vilket resulterar i att man skiter i servicen och det blir till slut ännu dyrare.
av PaS83
Marbas skrev:Köpte en begagnad V50 diesel för 3 månader sedan, och valet var mellan en 2.0D och en D5. Efter lite frågor om servicekostnader så fick jag reda på just 24000 mils servicens kostnad och varför den kostade så mycket. Ni förstår säkert att jag köpte D5:an...

D5:an har nämligen en bra egenhet - den är inte krånglig att byta kamrem på, vilket det på många andra motorer är. Detta gör ju att servicekostnaden på D5:an blir lägre. Dessutom så behöver man inte byta partikelfällan som på 2.0D.

Så, PaS83, där har du några svar på din fråga vad som gör 2.0D till en, i mina ögon, sämre motor. Andra har säkert andra åsikter (t.ex. förbrukningen). Håller med om att man bör beakta den totala kostnaden för bilen vid inköp, inte bara inköpspriset. Denna tabbe är det många som gör, vilket resulterar i att man skiter i servicen och det blir till slut ännu dyrare.
Håller absolut med dig, att olika modeller är mer eller mindre lämpliga beroende på behov. Jag tycker dock inte tycker att PSA motorerna är sämre, men visst, sett ur servicesynpunkt, dyrare att driva runt.

Skulle jag byta de två 1.6 PSA motorerna till D5 i våra två bilar här hemma skulle skatt och dieselkostnaden öka med mer än 25.000:- om året, du förstår säkert varför jag valde som jag gjorde...
av Marbas
PaS83 skrev:...

Skulle jag byta de två 1.6 PSA motorerna till D5 i våra två bilar här hemma skulle skatt och dieselkostnaden öka med mer än 25.000:- om året, du förstår säkert varför jag valde som jag gjorde...
Lite nyfiken på hur du har räknat... Antar att du kör riktigt många mil per för att få ihop den ekvationen, eller?
av PaS83
Marbas skrev:

Lite nyfiken på hur du har räknat... Antar att du kör riktigt många mil per för att få ihop den ekvationen, eller?
Edit: Tog bort en nolla :lol:

Årsskatt 1.6D 1780:-, snittförbrukning tagen från spritmonitor.de på 5,68l/100 km
Årsskatt D5 4682:- (tog en random bil på blocket), snittförbrukning tagen från spritmonitor.de på 7,82l/100 km

Våra två bilar körs ca 65.000 km per år, tillsammans, med ett dieselpris på 14:50 per liter skiljer det alltså 25.973:50
mot om vi skulle åkt två D5 bestyckade bilar istället.

Så svar ja, vi åker en hel del bil, tyvärr... Den dagen jag kan åka kollektivt utan behöver åka dagen INNAN jag ska vara
framme på jobbet kanske man kan minska lite på bilåkandet :wink:
Senast redigerad av 1 PaS83, redigerad totalt 0 gånger.
av dieselputte
PaS83 skrev:
Marbas skrev:

Årsskatt 1.6D 1780:-, snittförbrukning tagen från spritmonitor.de på 5,68l/100 km
Årsskatt D5 4682:- (tog en random bil på blocket), snittförbrukning tagen från spritmonitor.de på 7,82l/100 km

Våra två bilar körs ca 650.000 km per år, tillsammans, med ett dieselpris på 14:50 per liter skiljer det alltså 25.973:50

Hmmm det blir då 325000 km per bil och år delat med 365 dagar blir 890km per dag och bil...hur har man tid med detta och arbeta? 325000 med en antagen snitt förbr på 6 l 100km ger 19500 liter diesel per år x dagens pris 13:50 = 263000 kr per år i bränsle kostnad , måste väl va nån nolla fel där eller .....om det stämmer så kan man ju undra hur har man råd med detta?
Användarvisningsbild
av SvenB
Spoiler »
Det skulle vara bra om det fanns en tabell över vad de olika motoralternativen kostar i service över tid och mil. Som det är nu tror jag många stirrar sig blinda på bränslekostnaden. En bil som har något högre bränslekostnad är ju i många fall billigare totalt sett.
av Marbas
PaS83 skrev:
Marbas skrev:

Våra två bilar körs ca 650.000 km per år, tillsammans, med ett dieselpris på 14:50 per liter skiljer det alltså 25.973:50

Så svar ja, vi åker en hel del bil, tyvärr... Den dagen jag kan åka kollektivt utan behöver åka dagen INNAN jag ska vara
framme på jobbet kanske man kan minska lite på bilåkandet :wink:

hmm, som någon redan påpekat så har det nog blivit fel på någon nolla någonstans...

Hur som helst, jag har haft en V50 D5 automat i tre månader nu, kört mest blandad körning, och eftersom bilen är ny för mig så har man ju kört lite oekonomiskt. Totalt har jag tankat 433 liter och kört 6270 km. Det får jag till en snittförbrukning på 6.9 l/100km. Skulle med största säkerhet gå att få ner en del om man hade längre sträckor till och från jobbet, då det är stadstrafiken som lyfter siffran.

Sen vet jag inte hur mycket drivmedlet kostar hos er, men jag har för mig att dieseln kostade runt 13:50 sist jag tittade...

Så räknar vi om lite så får jag det till en diff på ca 16 300:- per år och två bilar. Visst, det är ju lite pengar iof.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444