NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Silkemannen
En massa jävelskap...;-)

Gjorde om felkodsavläsningen och fick upp en massa olika data...

Detta kom upp:
CHECKING DTCS
DTCS IN VEHICLE
BCM CHECKING
DEM CHECKING
ECM CHECKING
SWM READY
EPS READY
CEM DTC SET
SRS READY
CCM DTC SET
DDM CHECKING
DIM READY
ICM CHECKING
PHM DTC SET
PSM CHECKING
TRM CHECKING
INGA MEDDELANDEN

Jag trodde mig ha missat någon kod när jag skrev upp detta så jag gjorde o hela baletten igen, men då fastnade (fryste) displayen på PSM CHECKING
och jag kommer inte vare sig fram eller tillbaka. Hjälper inte heller att stänga av tändning, starta bilen etc...

Kom därefter på (!) att jag har en lite skidbacke/slänt strax bredvid huset. Lite snö kvar på skuggsidan och resten gräs/lera. Tog bilen dit och gasade lite!
Det smäller när bakhjulen kommer i drift, när de nu gör det vill säga. Jag märkte att det var lite hur som helst med detta oavsett om jag hade DTCS i eller ur...

Nu är bilen gött skitig efter lerskvätt så en avspolning stundar!

Undrar hur jag kan få bort "det frysta meddelandet" i färddatorn?
Kan jag plocka av batteripolen en stund för att nolla systemet kanske!?
av Silkemannen
Oj oj oj.
Tröttsamt...

Lördag kväll och bara problem.

När jag senast läste av felkoderna så fick jag ju lite olika värden.
Bla CEM TDC SET, CCM DTC SET & PHM DTC SET.
Det var väl CEM som var det allvarligaste.
Det andra med klimatanläggningen och telefofonen brydde jag mig inte om, för jag har inte märkt nått fel alls med dessa.
Felet med säkringsmodulen var mer bryderier med.

Dock är det så att jag kör med BSR PPC steg 1 och fick för mig att släcka felkoderna med tillhörande PPC-box, samt att köra in original programvara i bilen igen (sist jag gkorde detta var vid besiktningen i höstas då de också läste av koderna).

Efter detta körde jag koderna igen och fick helt andra svar...

Inget fel i vare sig DEM (vilket var upprinnelsen i frågan ang. fyrhjulsdriften) eller CEM, CCM eller PHM. Däremot i ECM. Fick ett svar med ECM DCT SET efter att jag kört runt kvarteret med bilen i originalskick.
När jag först släckte koderna fick jag NO DTCS SET vilket ju bådade gott.
Däremot kom det ju upp något med "ECM: Engine Control Module Motorns huvudstyrdator".

Får nog bli en tur till Volvohandlaren till veckan...

Skumt också att vid servicen för en vecka sedan så fanns inget att anmärka på. Hade det helt enkelt läst ut några koder från bilen?!
Men det skummaste kvarstår dock; vad är det för fel på min Haldex!?!?
Bakhjulen driver INTE på, utan det slår till rejält när bakhjulen tar tag och inga felkoder finns...

Nä, nu skall jag ta mig ett glas gôtt rött och inte tänka på dessa bekymer mer idag. Det får komma som en glad överraskning i morgon bitti när jag skall köra bilen igen...;-)
av Silkemannen
Ännu en dag...

Hade ju som jag tidigare skrivit problem med felkoder och att AWD:n inte funkade som det skulle.

Provade som sagt i en gräsbacke med snö och is och där upplevde jag att bilen inte drev med bakhjulen tillsammans med framhjulen, utan bara sporadiskt.
Detta ackompanjerat med en smäll när bakhjulsdriften greppade in.

Felkoderna säger inget om något fel på DEM-modulen, typ fel på tryckgivare eller annat som diskuterats tidigare i tråden, utan alltså torde det vara hylsan och/eller vilnkelväxeln som spökar. Dessa ger ju inga felkoder som bekant...
Felkoden som ligger inne nu säger att ECM-modulen vajsar. Kan detta ha något som helst med AWD:att göra!?

Provade lite att köra med bilen idag efter vårt ymniga snöfall i går, med ishalka på vissa skuggställen. Solen hade smält bort snön men i en liten uppförsbacke var det fortfarande snö/is på vägen.
Testade att dra igång uppför. Framhjulen började spinna och bakhjulen gick igång då och då (hade DTSC i) men ingen smäll eller något klonkande hördes! Igår small det rejält när jag provade i skidbacken! Kom på mig iefterhand att jag borde provat utan DTSC, men det är ju försent nu...
Sommardäck på snö/is är väl ingen direkt hit men jag kom i alla fall uppför backen efter vissa om och men. Tror mej ha glidit baklänges nerför om jag enbart hade haft en framhjulsdriven bil, så nått gör väl ändå bakhjulen kan jag tro;-)

Tycker det är rätt olustigt att kosta på bilen den ena tusenlappen efter den andra. Hade bilen inne för hjullagerbyte och byte av oljefilterhus i höstas, service och bromskivor bak etc för någon knapp månad sedan och har budgeterat för fyra nya sommardäck nu i vår. Och så kommer detta... Mycket $$$ blir det...

Har i alla fall bokat tid hos Volvo för felsökning á 995:- om en vecka. De borde ju kunna ge lite klarhet i ämnet. Har jag tur så är det inget, eller så är det hela vinkelväxelköret på ca 15'...
Frugan "skyller" på mig ang kostnaderna på bilen, men jag försöker förklara att en bil som gått 16700mil inte är dagsfärsk och om det som vi bytt/lagat det senaste förhoppningsvis inte återkommer förrän om ca 15' mil igen. Jag bara väntar på nästa "grej"...;-)

To be continued...

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]