dali skrev:KarlstadAnders skrev:Och gällande garantier så självklart kan de finnas garanti kvar på en bil som gått 12000mil.
De flesta försäkringsbolag har ju maskingaranti till 15000mil, men om bilen ej är servad enligt tillverkarens rekommendationer så faller garanterat detta.
Du blandar ihop garantier med försäkringar.
Volvo lämnar fabriksgaranti på nya bilar och den gäller i två år. Jag är osäker på om det finns någon milbegränsning, men även om det inte finns det så är det ytterst få (privata) bilägare som hinner köra 12.000 mil innan garantin går ut. Andelen S40/V50 2.0D som rullar som taxi lär vara försumbar och lär sannolikt omfattas av någon form av taxiavtal.
Maskinskadeförsäkringen är inte en garanti. Du betalar en premie för att bilen ska vara försäkrad och villkoren skiljer sig mellan bolagen, en del har bara 8.000 mil som gräns för maskinskadeförsäkringen.
Jag blandar inte ihop någonting, dock förenklade jag mitt uttalande endel.... :lol: Säg att du har volvia som försäkringsbolag, då har du maskinskada i 15000mil om bilen är köpt i Volvohandeln. Skulle de då hända någonting med motorn och den inte är servad efter ordning så får du inte en spänn tillbaka... och Gällande garanti så stämmer det att nybilsgarantin är enbart 2år, men om du alltid har vänt dig till samma Volvoverkstad och har servat som man ska så klart som korvspad att dom försöker hjälpa dig vid ett oväntat större maskinellt fel om de föranligger fabriksfel oavsett om bilen gått 2500mil eller 15000mil. Jag kan räkna upp 20st olika artiklar på V50 som ägarna antingen klarar sig utan kostnad eller behöver betala en mindre % summa...Detta kallas Goodwill :)
Att Peugeot ägare klarar sig utan att byta partikelfälla kan ja tänka mig beror på många saker men främst så är de nog en annorlunda konstruktion.
Ja vet att Ford var ju sena att överhuvudtaget införa partikelfälla på PSA-motorn så dom har ju billigare omkostnader, men från 2008 så ska även denna bytas ut vid 12000mil.
Ja tycker bara de är dumsnålt att prova en sådan lösning bara för att de går på andra bilar, och inte byter Volvo grejer bara för att dom tycker kunderna ska betala, däremot så är väl inget annat märke så hårt bevakat av media
att så fort nånting händer med en Volvo så är de med livet till låns... :roll: