NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gourmand
Finns ingen som helst anledning att byta partikelfiltret på någon bil. Förstår inte att dessa verkstäder fortsätter med detta bedrägeri. Demontera patikelfiltret, spola det baklänges med högtryck, återmontera och fyll ev. på additiv. Klart ! Så gör en riktig bilmekaniker, men sådana finns dessvärre inte många av, särskilt inte på de s.k. märkesverkstäderna.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det där har du skrivit förut, och du har säkert rätt att det fungerar. Men jag skulle aldrig göra det på en bil som har garanti eller maskingaranti kvar. Jag tror nämligen att garantigivaren eller försäkringsbolaget skulle gripa i det "halmstråt", att det inte är bytt enligt serviceschema, för att slippa betala vid ett maskinhaveri.
av WSAB
Köpte min bil vid en Peugeot-handlare och eftersom det är "deras" motor i min bil, så frågade jag hur det är för dom.
Säljaren sa att nånstans runt 16-18000 mil är det dags för rengörning med normal körning.

Fick även Teknikens Värld i veckan där en uppföljning på en tidigare artikel, där en talesman (kvinna) från Peugeot säger att filtren tvättas och återmonteras på bilen.
På en Peugeot med samma motor så rengörs filtret vid 12-21000 mil UTAN att bytas alltså enligt henne.

Känns som att Volvo gör det enkelt för sig, och dyrt för kunden genom att byta filtret, när man uppenbarligen kan göra rent det för en mycket lägre kostnad.

Hur är det nu med Volvo, säger bilen till vid ca 12000 mil att filtret ska bytas eller är det bara att köra vidare så länge det går?
Känns som att det är läge att åka till Peugeot-verkstad när det är dags för rengörning, för filtret borde vara detsamma på Volvon och Peugeoten?
av jumu01
WSAB skrev:Köpte min bil vid en Peugeot-handlare och eftersom det är "deras" motor i min bil, så frågade jag hur det är för dom.
Säljaren sa att nånstans runt 16-18000 mil är det dags för rengörning med normal körning.

Fick även Teknikens Värld i veckan där en uppföljning på en tidigare artikel, där en talesman (kvinna) från Peugeot säger att filtren tvättas och återmonteras på bilen.
På en Peugeot med samma motor så rengörs filtret vid 12-21000 mil UTAN att bytas alltså enligt henne.
Känns som att det är läge att åka till Peugeot-verkstad när det är dags för rengörning, för filtret borde vara detsamma på Volvon och Peugeoten?
Det var en mycket bra lösning, bättre skänka pengarna till Peugeot än Volvo om nu detta kommer att fungera! :mrgreen:
Vad skulle kalaset hos Peugeot kosta för rengöringen?
Användarvisningsbild
av SvenB
Men kommer rengöring på en Peugeotverkstad hålla garantimässigt om Volvo i sitt seviceschema föreskriver utbyte? Är ni säkra på att det är lika filter?
Informationen som har gått ut från volvo är: 4-cyl dieslar med partikelfilter (1,6 och 2,0) ska få additiv-vätska påfyllt vid 6000mil och filtret utbytt på 12000mil då risken för motorskador är överhängande om man kör längre än så. Och gällande garantier så självklart kan de finnas garanti kvar på en bil som gått 12000mil.

De flesta försäkringsbolag har ju maskingaranti till 15000mil, men om bilen ej är servad enligt tillverkarens rekommendationer så faller garanterat detta.

Ja skulle ju inte "fuska" med detta då jag sett ett flertal bilar som kommit in på verkstaden med 7500mil och har gått in i nödläge. pga utebliven service, detta kan ju innebära 1: Bärgning 2: dyr felsökning och reparation.

Partikelfiltret är så tätt från början att jag vekligen inte skulle göra som Gourmand... så gör INTE en riktigt bilmekaniker!

Köp de faktum att servicekostnaderna är som de är eller byt bil!!

P.S Att serva/byta partikelfälla på en volvo är "billigt" i jämförelse med tex BMW el. AUDI där enbart kosnaden för partikelfälla lätt uppgår till 20000kr

//Anders
av jumu01
KarlstadAnders skrev: P.S Att serva/byta partikelfälla på en volvo är "billigt" i jämförelse med tex BMW el. AUDI där enbart kosnaden för partikelfälla lätt uppgår till 20000kr

//Anders
Ändå är det strålande att Peugoet kan rengöra sina partikelfilter och detta utan risk för motorskador, om det nu rör sig om samma partikelfilter så har ju Volvo den policey att byta allt det är ju kunden som betalar och det är ju det enklaste för mekanikerna och ger klirr i kassan.

Det intressanta i denna fråga är är det samma partikelfilter. :?:

Kan bara nämna att på VW behövs det ej bytas något partikelfilter.
av dali
KarlstadAnders skrev:Och gällande garantier så självklart kan de finnas garanti kvar på en bil som gått 12000mil.

De flesta försäkringsbolag har ju maskingaranti till 15000mil, men om bilen ej är servad enligt tillverkarens rekommendationer så faller garanterat detta.
Du blandar ihop garantier med försäkringar.

Volvo lämnar fabriksgaranti på nya bilar och den gäller i två år. Jag är osäker på om det finns någon milbegränsning, men även om det inte finns det så är det ytterst få (privata) bilägare som hinner köra 12.000 mil innan garantin går ut. Andelen S40/V50 2.0D som rullar som taxi lär vara försumbar och lär sannolikt omfattas av någon form av taxiavtal.

Maskinskadeförsäkringen är inte en garanti. Du betalar en premie för att bilen ska vara försäkrad och villkoren skiljer sig mellan bolagen, en del har bara 8.000 mil som gräns för maskinskadeförsäkringen.
dali skrev:
KarlstadAnders skrev:Och gällande garantier så självklart kan de finnas garanti kvar på en bil som gått 12000mil.

Du blandar ihop garantier med försäkringar.

Volvo lämnar fabriksgaranti på nya bilar och den gäller i två år. Jag är osäker på om det finns någon milbegränsning, men även om det inte finns det så är det ytterst få (privata) bilägare som hinner köra 12.000 mil innan garantin går ut. Andelen S40/V50 2.0D som rullar som taxi lär vara försumbar och lär sannolikt omfattas av någon form av taxiavtal.

Maskinskadeförsäkringen är inte en garanti. Du betalar en premie för att bilen ska vara försäkrad och villkoren skiljer sig mellan bolagen, en del har bara 8.000 mil som gräns för maskinskadeförsäkringen.

Jag blandar inte ihop någonting, dock förenklade jag mitt uttalande endel.... :lol: Säg att du har volvia som försäkringsbolag, då har du maskinskada i 15000mil om bilen är köpt i Volvohandeln. Skulle de då hända någonting med motorn och den inte är servad efter ordning så får du inte en spänn tillbaka... och Gällande garanti så stämmer det att nybilsgarantin är enbart 2år, men om du alltid har vänt dig till samma Volvoverkstad och har servat som man ska så klart som korvspad att dom försöker hjälpa dig vid ett oväntat större maskinellt fel om de föranligger fabriksfel oavsett om bilen gått 2500mil eller 15000mil. Jag kan räkna upp 20st olika artiklar på V50 som ägarna antingen klarar sig utan kostnad eller behöver betala en mindre % summa...Detta kallas Goodwill :)

Att Peugeot ägare klarar sig utan att byta partikelfälla kan ja tänka mig beror på många saker men främst så är de nog en annorlunda konstruktion.
Ja vet att Ford var ju sena att överhuvudtaget införa partikelfälla på PSA-motorn så dom har ju billigare omkostnader, men från 2008 så ska även denna bytas ut vid 12000mil.

Ja tycker bara de är dumsnålt att prova en sådan lösning bara för att de går på andra bilar, och inte byter Volvo grejer bara för att dom tycker kunderna ska betala, däremot så är väl inget annat märke så hårt bevakat av media
att så fort nånting händer med en Volvo så är de med livet till låns... :roll:

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]