NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Detta med att köra en viss tid gäller när du tankat, speciellt om du bytt bränsle. Och inte 20 minuter, 10-15 räcker.
Har samma "problem" med min. Ibland är den lite kinkig och ibland får man till och med dra lite längre för att den skall starta.

En sak jag blev tippsad om av teknikern, som även står i instruktionsboken men som sägs bara gälla när man kör på etanol är att pumpa på gasen sammtidigt som den tjurar, då hoppar den ALLTID igång utan problem.
Tydligen ännu en "feature" som man får leva med gissar jag. :)

Edit: Kan tillägga att jag enbart kör på bensin nu mera!
_lucifer_ skrev:Har samma "problem" med min. Ibland är den lite kinkig och ibland får man till och med dra lite längre för att den skall starta.

En sak jag blev tippsad om av teknikern, som även står i instruktionsboken men som sägs bara gälla när man kör på etanol är att pumpa på gasen sammtidigt som den tjurar, då hoppar den ALLTID igång utan problem.

Du har missat att det var tvärt om på min bil...

.
ThomasT skrev:
_lucifer_ skrev:Har samma "problem" med min. Ibland är den lite kinkig och ibland får man till och med dra lite längre för att den skall starta.

Du har missat att det var tvärt om på min bil...

.
Vad är tvärtom, var det inte när du kör på bensin du hade problem?
Hej!

Har de senaste månaderna märkt av exakt samma sak på min V50 1.8F -06.
Framförallt på morgonen när jag jag startar bilen i mitt kallgarage så går den upp i strax över 1000rpm utan att jag ger gas för att sedan leta sig ner till ca 500rpm och hosta till och dö. Den startar dock alltid fint på försök nummer 2.
Jag har enbart kört på bensin det senaste året (efter Statoil historien förra våren) men har tidigare blandat bensin och etanol men då alltså inte haft några problem.
Ska prova att köra enbart på etanol vid nästa tankning för att se om det gör skillnad, dock innebär det ju också att det kommer att vara varmare på morgonen när jag startar bilen.

Jag kör dock väldigt mycket korta sträckor, stadskörning < 20 min vilket ju kan spela in, men det är alltså först nu efter 4 år som bilen har börjat bete sig så här.

Jag har inte haft några problem med bilen förut bortsett från en konstig incident för ca 2 år sedan då bilen gick väldigt konstigt på väg hem från jobbet, fick meddelande 'Motorfunktion nedsatt' i displayen, stopp-start av bilen så gick den bra igen dock. Hörde då också av verkstaden att denna bil inte gillar att enbart köras väldigt korta sträckor hela tiden.
Efter att suttit och kollat på varvräknarens vinglande idag så fiskade jag upp telefonen och filmade lite:

.
Det ser ut att vara direkt efter att du startat motorn. Är det lika när den blivit varm? De sista 20 sekunderna på filmen verkar ju tomgången stabiliserat sig. Jag vet inte om min bil bär sig åt lika. Jag står inte på tomgång när bilen är nystartad, utan kör iväg.
KKR skrev:Det ser ut att vara direkt efter att du startat motorn. Är det lika när den blivit varm? De sista 20 sekunderna på filmen verkar ju tomgången stabiliserat sig. Jag vet inte om min bil bär sig åt lika. Jag står inte på tomgång när bilen är nystartad, utan kör iväg.
I detta fall så hade jag kört ur parkeringsgaraget och stannat en liten bit bort för att fixa med en grej. Men det kan hända i alla möjliga situationer, den är inte direkt konsekvent...

.
Hehe.. ja nu så!
Lämnade in bilen på service för några veckor sedan. Efter det så varja gång jag startar bilen på morgonen så går den igång en sekund för att sedan bara tvärdö.

Har sammtidigt märkt att när jag trycker ner kopplingen så sjunker varven och även då dör den ibland.

Undrar om dom gjort någon uppdatering på servicen, laddat in Tetris i motorstyrningen eller tagit sönder någon givare?!
_lucifer_ skrev:Undrar om dom gjort någon uppdatering på servicen, laddat in Tetris i motorstyrningen eller tagit sönder någon givare?!
Ja, alternativt så var det praoeleven som fick programmera konverteringen från Fordstyrning till Volvo... :evil:

.
nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller måttet[…]

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Tjena har en XC60 d5 från 2013 Helnöjd […]