NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av slayer
Jag har precis hittat en v50 05 med T5a som gått 8000 mil, som jag blev väldigt sugen på nu :D Ska nog åka o kolla på den i morgon.
av dallaboo
KKR skrev:
dallaboo skrev: 1,8 motorn skulle jag inte välja, det är inte ens samma bil då.
Samma som vad då? Har du någon erfarenhet?
Har kört den som lånebil en halv dag, mycket segare och till och med bullrigare än min traktor(2.0d). Har även kört 1.6d och även den upplevde jag mycket segare än 2.0d.
Har en kompis som kör en T5a och även han har samma uppfattning om 1.8f. V50 är en ganska kul bil att köra och har man inget under huven så försämras den upplevelsen.
Har en större och starkare bil nu som är kul att köra...rakt fram. När det gäller kurvtagning och allt annat den kommer inte ens nära V50n.
av guhe
Bästa motor i V 50 om det gäller slitstyrka och vrid är de 5 cyl motorerna.
Det är svenska grejer motor och växellåda etc.
1.8 F är en Volvo med Fords motor och vxl-låda.
Användarvisningsbild
av opA
slayer skrev:Jag har precis hittat en v50 05 med T5a som gått 8000 mil, som jag blev väldigt sugen på nu :D Ska nog åka o kolla på den i morgon.
Bra val men -04 och -05:orna brukar ha en förmånga att krångla rätt mycket med drivaxlar och annat ! :)

Kan rekommendera 2,4i på 170hk med ( från -06 och framåt ) bra priser och har trevligt med drag i sig. Visst, inte mer än en T5:a men den är ändå lillebror till T5:an.

Haft min i 2 år nu och har inte varit inne på verkstad en enda gång ( förutom en gång för ett par veckor sedan då en packning behövde bytas ) sen jag köpte den och den kör jag ändå med varje dag både korta och långa sträckor.
av Lövet
De flesta -04or och -05or är fixade vid det här laget på garanti så det är inget jag skulle hänga upp mig på faktiskt. Se till skicket på den enskilda bilen istället.

2.4i är alla inte helt överens med då den i stort sett drar lika mycket bränsle som T5an men inte levererar samma effekt. Dock är det en mysig motor och klart trevligare än 1.8
Användarvisningsbild
av TheFlyingDutchman
[quote="YnotV50 T5 är en fantastisk rolig bil att köra, men tyvärr lite väl törstig vintertid [/quote]
Kan inte göra annat än att rekommendera T5.. Allting beror på HUR man kör .. kan inte påstå att jag ligger och fis-kör .. kör inte som en dåre heller .. ligger på 0,82 vintertid !!
av Lazy
TheFlyingDutchman skrev:[quote="YnotV50 T5 är en fantastisk rolig bil att köra, men tyvärr lite väl törstig vintertid
Kan inte göra annat än att rekommendera T5.. Allting beror på HUR man kör .. kan inte påstå att jag ligger och fis-kör .. kör inte som en dåre heller .. ligger på 0,82 vintertid !![/quote]

Grattis, jag lyckades aldrig komma under 1l/milen under vinterkörningen hur jag än försökte, då det var en hel del kallstarter och ofta spinn på hjulen, 50% stad o 50% landsväg.

Vår/sommar vid snålkörning kom jag ner på 0,75 men det är knappast den typ av körning som gäller om man köper en V50 T5

Så lyckas du "normalköra" en V50 T5 på 0,82 vintertid blandad körning är jag den första att gratulera :-)-)
av slayer
Bara hoppas dom flesta barnsjukdomarna är fixade på den då ifall man köper den. Ska in o kolla på den idag eller i morgon hade jag tänkt.
Användarvisningsbild
av TheFlyingDutchman
Ynot: V50 T5 är en fantastisk rolig bil att köra, men tyvärr lite väl törstig vintertid .
TheFlyingDutchman: Kan inte göra annat än att rekommendera T5.. Allting beror på HUR man kör .. kan inte påstå att jag ligger och fis-kör .. kör inte som en dåre heller .. ligger på 0,82 vintertid !!

Ynot: ..Så lyckas du "normalköra" en V50 T5 på 0,82 vintertid blandad körning är jag den första att gratulera :-)-)

TheFlyingDutchman:

Tack! :)
TS: Lycka till och skriv gärna hur det har gått !! :)

edit: Det gick åt skogen med citera inlägg så det fick bli så ist. :)
av siuswe
Tjena!! Köp en 2,0D utan drag då betalar du bara ca 2800kr i skatt nu efter sänkningen .. Sen är den inte lika sega som en 1,6d eDrive..

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]