NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kangas1000 skrev:
alltså åker man för ca 8.60-8,80/ mil med etanol och med en diesel ca 6-6:50/ mil.
Nu var det väl inte detta TS frågade om, han har ju redan lagt diesel "på hyllan" på grund av tillgänglig budget. Dessutom räknar du nog lite fel. 0,93 lit a´ 8,99 blir faktiskt 8,36.
ThomasT skrev:
KKR skrev:Apropå bränsleförbrukning. Jag har aldrig kört min V 50 på bensin, men de senaste 245,6 milen har den dragit 228,5 liter E 85. Det gör 0,93 lit/mil. Detta uppmätt med vägmätaren (inte färddatorn).
Det är ju kanon siffror... Kör du bara omkring på landsväg i 70km/h???!
.
Nej, både landsväg och motorväg. Inte så mycket stadskörning, men det förekommer också.
johan086 skrev:
MattiasD skrev:Dieseln höjs 20 öre i skatt nästa år och 20 öre 2013.
Ok, är det klart vad som händer med skatten för etanol de närmsta åren?
Visserligen så är det i kyrkan som man skall tro, men vad man kan tolka i uttalanden i media av de politiska alternativen så tror jag inte att etanolen skattas bort.
johan086 skrev:
MattiasD skrev:Dieseln höjs 20 öre i skatt nästa år och 20 öre 2013.
Ok, är det klart vad som händer med skatten för etanol de närmsta åren?
Troligtvis ingenting. Folkpartiet är enda parti som tycker att etanol ska ha högre beskattning. Men inget annat parti i varken alliansen och oppositionen håller med. Nu har vi ett förnyelsebart bränsle att tanka i hela landet. Det vore synd om den satsningen gick till spillo pga högre skatt på etanol. Såvida inte fossilskatten höjs ännu mer och etanolen relativt fossilbränslena ändå är billigare. Vi har också klimatmål som känns avlägsna just nu, så allt talar snarare att skillnaden mellan fossilbränslena och förnyelsebart ökar framöver.
Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

Hej alles ! Har de senaste åren fått b[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]