NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s6025t
D2 har oxå fått bromskraftsåtervining (regenerering) även D3 o D4 har det från MY11
av perhall
Frågan är... vad har D2 för fördel? Den är törstigare, väger mindre, har fler hk och Nm och är 6-växlad men är ändå exakt lika snabb....skumt!!
av Kangas1000
Ja jag ligger knappt under 0.5 liter/mil för tillfället på landsväg. Har visserligen endast kört 35 mil om det nu har nått med saken att göra? Enligt papperet så ska den ju ligga på 0.43 blandad körning det kan det ju knappast bli... får se när man tankar andra svängen och jämnför med trippmätaren.

Kör man enligt växel indikatorn så känns det som att den vill lägga i 6:an tidigt som attans så att det i princip bara mullar i bilen för att den går tungt.

Nu har ju jag inte ägt en diesel förut så det är väl ett annat körsätt kan jag tänka mig.. Nån som har nån info... eller bara lite tips!?
av Kluster
Kangas1000 skrev:
Nu har ju jag inte ägt en diesel förut så det är väl ett annat körsätt kan jag tänka mig.. Nån som har nån info... eller bara lite tips!?
Några tips på vägen är att t ex växla innan 2000 varv och kolla så att du kör med eco-däcktryck.
av perhall
Kangas1000 skrev:Ja jag ligger knappt under 0.5 liter/mil för tillfället på landsväg. Har visserligen endast kört 35 mil om det nu har nått med saken att göra? Enligt papperet så ska den ju ligga på 0.43 blandad körning det kan det ju knappast bli... får se när man tankar andra svängen och jämnför med trippmätaren.

Kör man enligt växel indikatorn så känns det som att den vill lägga i 6:an tidigt som attans så att det i princip bara mullar i bilen för att den går tungt.

Växla innan 2000 varv = bra tips

Vad har du för motorvarv på sexan i någon hastighet? Varför valde du D2 och inte DRIVe? Vore intressant att veta.../PH
av Kangas1000
Växla innan 2000 varv = bra tips

Vad har du för motorvarv på sexan i någon hastighet? Varför valde du D2 och inte DRIVe? Vore intressant att veta.../PH[/quote]

Hade inte så mycket att välja på om jag skulle beställa en ny bil. MY10 var ju slut och dom skulle börja tillverka MY11 så jag tänkte att det faktiskt borde blir ännu bättre med en ännu nyare variant och jag trodde faktiskt att D2 var den likvärdiga modellen till Drive... Vad jag vet finns väl inte t ex "D2 Drive"?

Motorvarven på 6:an i 90 knyck är runt 22-2400 om jag inte minns helt fel... ska kolla igen när jag åker till jobbet.

Åker man i 70 på 6:an så åker man ju nästan gratis... då drar den knappt 0.3.. varvtalen där ska jag med kolla upp pronto.

Har i allafall åkt över 40 mil nu och inte kommit ner på halv tank ännu:-)
av Kangas1000
Jädrar vad jag var ute och cyklade... den ligger på ca 1750 när jag ligger på 6:an och precis på 90 km:-)
av Kluster
Kangas1000 skrev:Jädrar vad jag var ute och cyklade... den ligger på ca 1750 när jag ligger på 6:an och precis på 90 km:-)
Haha, tänkte väl att den utväxlingen inte var att leka med! :wink:
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kangas1000 skrev:
Den stora skillnaden mellan en bensin/gas/etanol och en diesel är att en diesel inte är lika "lastkänslig" tack vare högt vridmoment det är det som gör att man kan köra på lägre varv, en diesel är också rent allmänt mer bränsleeffektiv.

Mvh GK (har kört mycket persondieselbilar)
av Kluster
gnestakalle skrev:
Kangas1000 skrev:
Den stora skillnaden mellan en bensin/gas/etanol och en diesel är att en diesel inte är lika "lastkänslig" tack vare högt vridmoment det är det som gör att man kan köra på lägre varv, en diesel är också rent allmänt mer bränsleeffektiv.

Mvh GK (har kört mycket persondieselbilar)
Håller med, gnestakalle angående högt vridmoment.

Innan min 2.0D hade jag en 2.4i och det var helt klart lite skillnad på körsättet och växlingarna men det kommer du snabbt in i, Kangas1000!
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?