NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Så typiskt.
Hade inne den på Bilia för å läsa ut felkoder.
Hade inga.

NU ! Några dag efteråt, får jag meddelande på displayen:
"Motorsystemfel, Service omgående"
Men vad menas ? Kan dom inte skriva ut det istället.

Snacka om otur. Får man åka dit igen.
Sen har man besiktning på tisdag.
Kan man få en 1:a om man har en felkod ?
Den gick igenom med felkoder.
Det var lite additiv i tanken bara. Får fylla på.

Dom checkar bara felkoder för emission.

Hur gick det dieseldyret med din bil i påsk ?

Startar den varm nu ?

Har du foto på vart spjället sitter så kan jag se om min är sotit ?
har ikke fått gjort noe i påsken. min kjære mekaniker hadde frekt nok tatt turen på fjellet i påsken! :( Håper å få sett på den til helgen eller neste uke. Nå blir den verre og verre å starte, selv med mye gass. Skal prøve å få tatt gode bilder under demontering og feilsøking av disse spjeld ja :)
nå starter bilen selv når den er varm! :D

det sitter faktisk ett vakuumstyrt "gass-spjeld" på denne dieselmotoren. Har ikke funnet noe bilde av 2,0D motoren noe sted, men skal prøve å forklare så godt jeg kan. I fremkant av motoren, der røret fra intercooler kommer inn til innsugsmanifolden, sitter det en slangeklemme. Løsne denne, ta av to kontakter og løsne 3 stk torxskruer. Da sitter du med ett spjeldhus i hånda. Jeg renset dette spjeldet med forgasser-rens (mye), og lot det få tørke igjen og sjekket at spjeldet beveget seg fritt. Skrudde fast igjen, og bilen har nå i 2 dager startet perfekt igjen, selv med korte stopp som feks butikkbesøk, fylle drivstoff og også etter å ha stått ca en time ved besøk på lokale treningssenteret. Så jeg krysser fingrene for at denne enkle operasjonen kurerte mitt problem hvertfall. Jeg har i tillegg oppdaget at bilen ikke er fullt så rask som den har vært tidligere. Før kunne jeg lett dra den til 200 , før den sakte men sikkert dro seg til 210 som den er sperret på. Nå i det siste dør den ut allerede fra 160, og har ingen sjans til å passere 180 km/t.
Vi fikk ingen feilkoder på EGR som jeg mistenkte, men når vi startet bilen med feilkodeleser plugget i, og sjekket parametrene for EGR, stod den alltid ca 30% åpen. Den skal stå ca 30% åpen de første 2 minuttene på kald motor, men så stenge og ligge på 0-2% åpen på varm motor. Dette viser at EGR ikke stenger ordentlig, antagelig pga sot/koks. Så har bestilt ny EGR nå, skal bytte den til uka å se om jeg får tilbake racerbilen min ;)
Den gir også utslag på feil volt-verdier, derfor antar vi at den er ødelagt. Jeg skulle få gratis bytte av ventilen om jeg kjøpte ny, og det er jo bare det samme som to timers verkstedpris, og det tar en god stund å få ut EGR ventilen, spes når jeg har sport cahssi og må demontere stabstag etc for å komme til. Og de har feilsøkt og sjekka så mye gratis for meg nå, så da skal jeg svelge den EGR ventilen.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]