NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flink
Rapporterar man in felet innan garantin gått ut så gäller garantin för det felet, men hur länge vet jag inte exakt.

Sen måste jag nästan försvara en del mekare. Det finns ju de som faktiskt vill sätta sig in och lösa problemet, men dom får inte pga tidsbrist och få verkstäder har den budgeten som tillåter detta. Enda lösningen blir att de gör det på sin fritid, och då blir det problem med ev. försäkringar om dom skulle arbeta på en kunds bil.
Detta måste så vida skötas centralt hos tillverkaren, och för att det skall ske så måste dom säkert få in en hel del felanmälningar om samma problem eller så måste felet vara tillräckligt allvarligt för att prioriteras upp!?
av 777
Fick tillbaka bilen igår. Inte helt oväntat så fick dom inte fram felet... :( Provade på vägen till verkstan innan jag lämnade in bilen och då fick jag fram det efter ~1 minut, provade flera gånger. Nu hade dom varit ute och kört i runt 30 minuter utan problem. Jag testade också innan jag körde ifrån verkstan när jag stod på tomgång utan problem. Lite typiskt... Får se om det dyker upp igen, men skulle det försvunnit så är ju ingen gladare än jag. :)

Ingen hade iaf hört talas om problemet tidigare.

Kluster skrev:Ang alternativ 2: Det lämnas väl 12 mån garanti på utfört arbete. Eller?
Tänkte inte på det men så är det ju naturligtvis... :oops:

hozz skrev:För att vara exakt: Bilia i Eskilstuna. :)
Det var en högoddsare men jag tänkte bara om det var i närheten, kanske dom hade känt till problematiken.

flink skrev:Sen måste jag nästan försvara en del mekare. Det finns ju de som faktiskt vill sätta sig in och lösa problemet, men dom får inte pga tidsbrist och få verkstäder har den budgeten som tillåter detta. Enda lösningen blir att de gör det på sin fritid, och då blir det problem med ev. försäkringar om dom skulle arbeta på en kunds bil.
Fick intrycket av att han som jobbade med min bil iaf gjorde ett tappert försök att hitta/lösa problemet. Han erbjöds sig att komma och hämta mig hemma och sedan åka tillbaka till VOLVO tillsammans och se om vindrutetorkarna "dummade" sig.

(Sen att allt tog en dag extra eftersom den nya ytterbackspegeln dom även skulle montera var trasig när dom testade, kan man ju knappast lasta honom för. Men det är en annan story :) )
av 777
Update...

Har haft bilen inne på service och ville samtidigt att dom återigen skulle kolla upp torkarna. Nu får jag beskedet av dom att detta är en funktion som finns på samtliga V50 (och S40 antar jag...). Om man kör torkarna utan att rutan är blöt, minskar hastigheten på torkarna för att inte bränna sönder torkarmotorn (p.g.a. det högre motståndet). Det beskedet hade dom fått från VOLVO och dom hade även testat på andra V50:or sa dom. Men att det som i mitt fall även inträffar när det spöregnar hade dom ingen förklaring för. Och även när man använder regnsensorn. Trots att jag har den på lägsta känsligheten börjar dom "sacka". Då verkar inte systemet helt rätt kalibrerat tycker jag. :roll:

Nåja, får se om jag orkar lägga ner mer energi på detta problem.
Användarvisningsbild
av hozz
Om man kör torkarna utan att rutan är blöt, minskar hastigheten på torkarna för att inte bränna sönder torkarmotorn (p.g.a. det högre motståndet). Det beskedet hade dom fått från VOLVO och dom hade även testat på andra V50:or sa dom. Men att det som i mitt fall även inträffar när det spöregnar hade dom ingen förklaring för
Nä. Det var ju det jag beskrev för Bilia för 2 år sedan och inget har hänt. Så räkna med sega torkare, torrt som blött väder.
Så det blir ett annat märke nästa gång jag beställer bil. Har tröttnat på alla konstiga förklaringar och framförallt icke förklaringar.
Nu har jag inte bara haft detta som problem utan några till som inte blivit fixat.
Typ sned rattposition (20-25°, ingen åtgärd), bromsar som ligger på när man släppt broms (inlämnat för blästring och bytt belägg, och ändå samma fel efteråt),Xenonljus som inte reglerar höjdled på höger lykta (inlämnad 2ggr för samma fel, ingen skillnad), skinnklädsel spräckt vid ryggknapp till elmanövrering ryggstöd (visserligen bytt efter 3:e påtalande), skrammel under instrumentpanel vid körning på grov asfalt/grusväg (påpekat 2ggr,men ingen åtgärd). mm. mm
Synd, för bilen går så in i h-vetes annars.
Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]