NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Okalettos skrev:Angående dieselvärmare som slutar fungera: Tänker att man borde samla ihop några Volvo-diesel-ägare och ställa Bilia/Volvo mot väggen. Kanske även kontakta någon motortidning för att öka trycket. Annars lär väl inget hända, som vanligt. Har verkligen ingen lust att laga värmaren för flera tusen varje 3000mil/3år. Dessutom är det ju standardutrustning, dvs Volvo menar att den är viktig och behövs? Och dessutom sägs det att Volvo bygger "premiumbilar", iaf säger Volvo det.

Hur många är det här på forumet som har/haft problem med värmaren?

För egen del har vi en V50 D5 MY07 uttagen -9612 i familjen. Den har gått drygt 3000mil och är körd försiktigt och alltid servad på Bilia, om det ska spela någon roll.
Dieselvärmaren vill inte vara med mer nu verkar det som. Varken direktstart eller med tidur. Skulle den dock få för sig att börja starta så luktar det illa och ryker, samtidigt som aktiveringen försvinner på displayen.

PS. Ska försöka lämna in vår bil för felsökning nästa vecka. Befarar dock att det blir dyrt, och att vi får stå för hela notan själva, om de ens finner något konkret fel, eller säger att de måste byta ut hela sk*ten. DS.
Kankse du har för dåligt batteri??? Eftersom du kör den så ofta. En tumregel är att om du kör 30 min med värmaren så ska du oxå köra motorn i minst 30 min så batteriet blir laddat. Även bränslenivå i tanken styr om den startar....
har en v50 1,6d -07 som gått 7400 mil, har inte haf några som helst problem med vare sig värmare eller batteri. denna vinter har bilen gått många korta sträckor cirka 1 mil per dag till och från jobb. (5 km per väg) värmaren använd hela tiden men ungefär varannan dag så har den fått gått "tiden ut" på morgonen när den kommit till jobbet. men på helgerna så har ja kört en längre sträcka med bilen cirka 6mil
Min dieselvärmare i en V50 2.0d -06 krånglar också på samma sätt som Okalettos beskriver, har bytt glödstift själv men utan förbättring. Jag kör 16 mil varje dag, så det är inte fråga om några korta stunder värmaren är igång. Det sitter en Eberspächer D5W S i V50/S40 2.0d och den här maskinen borde enligt mig ha längre livslängd än 3 år.

Det tycks inte vara fallet, så min fråga är då, om värmarna kräver underhåll med jämna mellanrum, varför finns ingen dokumentation på detta från Volvo? Borde det inte ingå i servicen att kolla dieselvärmaren också? Man kollar ju allt från dörrgångjärn till spolarvätskenivå, men detta borde väl ha högre prioritet? Eller har jag fel?
Det är inte konstruktionen på värmaren det är fel på utan den sketna dieseln vi har i Sverige.
Preem kallar den världens renaste diesel men sen så tycker inte bilarna om den heller. I Europa har man svavelfri europadiesel utan inblandning av RME och det är just REM eller FAME som gör att skiten koxar igen efter 3000mil.

Dessutom innehåller våran diesel i Sverige mindre energi än svavelfri europadiesel, dvs vår bilar dricker mer soppa för att vi ska släppa ut mindre sot som det heter, dokc har vi redan en lösning på detta som kallas för partikelfilter. DVS det är totalt onödigt att ha denna skitdiesel i sverige eftersom merparten av dieselbilarna numera har partikelfilter.
Där förklarar FiddeUBC varför våra är så dåliga
poseidon När värmaren går o du stänger av värmarn så ska den gå på efterbräning
Det är pga den ska sotaur så det inte ligger gammal disel o dyligt i brännkammaren
Jag saxar in lite från statoils hemsida.

Svavelfri europadiesel är en ny europeisk dieselkvalitet med samma låga svavelhalt som MK1, dvs. 10 ppm. Från och med år 2009 kommer den helt ha ersatt svavelhaltig diesel inom hela EU 25-området. Redan nu finns svavelfri europadiesel på marknaden och är standardkvalité i våra nordiska grannländer.
I ett livscykelperspektiv har den lägre miljöpåverkan och är ett bättre miljöalternativ än den svenska MK1-dieseln.

När den svenska MK1-dieseln introducerades 1991 fick den en avancerad kravspecifikation med bl.a. en svavelhalt som var endast en hundradel (1/100) jämfört med dåvarande standardkvalitet i Europa. Idag är övriga Europa i kapp med den svavelfria europadieselkvaliteten.
Enligt EU:s regler får miljövänlig diesel ges en förmånligare beskattning än annan diesel. Svavelfri europadiesel skattas idag i Sverige på samma sätt som svavelhaltig diesel vilket betyder att varje liter beskattas med 56,7 öre mer än MK1.
poseidon skrev:Hur kan en värmare i en V50 gå på efterbränning efter att man stängt av den?

Kanske i en lastbil men här är det personbilar vi snackar om.....
Har du inte märkt det? Den fortsätter ju gå ett tag efter du stängt av bilen under värmning (som när bilen stängs av innan motorn kommit upp i arbetstemp).
Vill bara tillägga att vi har även använt värmaren under övriga årstider,
men inte alls lika flitigt som när det är vinter, såklart.

Utan värmaren så här års så kan det ta både en och två mils körning innan motorn är helt varm,
såvida man inte gasar på rejält ofta och hjälper den på traven, men det vill man ju helst inte det heller.
En annan dum grej är ju att det tar lika lång tid att få upp värmen i kupén... premium?

Angående att Volvo bestämt att dieslarna ska ha motorvärmare som standard här i Sverige, har övriga europeiska länder också den som standard? Om det bara är ett fåtal länder som har den som standard, norden-länderna antar jag (?), som kanske har liknande dieselkvaliteter på tapparna, så borde väl Volvo veta det och anpassa värmaren efter bränslekvaliteten? Eller är det inte så enkelt? Enkelt är det kanske inte, men vore det omöjligt?
Motorn går ju på samma diesel som värmaren, ska man räkna med att motorn också klappar ihop efter några få år? Eller har Volvo vidtagit åtgärder för själva motorn m a p bränslekvalitet, men inte alls för värmaren? Låter ju så...

Synd att värmaren verkar sitta så illa till... annars kanske man kunde ta loss den och lära sig att underhålla den med jämna mellanrum.
Okalettos skrev:Vill bara tillägga att vi har även använt värmaren under övriga årstider,
men inte alls lika flitigt som när det är vinter, såklart.

Utan värmaren så här års så kan det ta både en och två mils körning innan motorn är helt varm,
såvida man inte gasar på rejält ofta och hjälper den på traven, men det vill man ju helst inte det heller.
En annan dum grej är ju att det tar lika lång tid att få upp värmen i kupén... premium?

Angående att Volvo bestämt att dieslarna ska ha motorvärmare som standard här i Sverige, har övriga europeiska länder också den som standard? Om det bara är ett fåtal länder som har den som standard, norden-länderna antar jag (?), som kanske har liknande dieselkvaliteter på tapparna, så borde väl Volvo veta det och anpassa värmaren efter bränslekvaliteten? Eller är det inte så enkelt? Enkelt är det kanske inte, men vore det omöjligt?
Motorn går ju på samma diesel som värmaren, ska man räkna med att motorn också klappar ihop efter några få år? Eller har Volvo vidtagit åtgärder för själva motorn m a p bränslekvalitet, men inte alls för värmaren? Låter ju så...

Synd att värmaren verkar sitta så illa till... annars kanske man kunde ta loss den och lära sig att underhålla den med jämna mellanrum.
Det är standard med värmare på nordiska marknaden.
Om dieseln har dålig kvalite i sverige känner jag inte till
sen det här med att "ska man räkna med att motorn också lägger av efter 3 år" Som jag sagt så är detta en mycket bra värmare som oftast bara går o går, helt utan störningar (sen att du har ett fel på jusst ditt exemplar är ju synd)
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]