NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är nya mjukvaror för alla motorer. Så man kan inte använda samma.

Jag tror att det är för få kunder med T5 MY05-07 som skulle uppgradera hos Polestar. Det känns bättre att lägga krutet på motorer som fortfarande säljs istället.

Sen med äldra motorer/modeller så är det lite klurigt. För provbilen som man utvecklar mjukvaran för måste ha gått under 1500 mil för att få göra certifieringsprocessen.
-Låter klart intressant, undrar hur stor förändringen kan bli för D5 Automat 2007-2010 180hk/350Nm Jan-10?
Eller om dom lägger en moment begränsning på 1:a och 2:ans växel. För att det ska bli intressant så tycker
jag att effekten ska upp minst 20 Hk samt +10-15 % för vridmomentet. Sen får gärna lockup punkterna läggas
ner ca. 5 km för min del.

Men vi får avvakta och se om mer information "läcker" ut...

/Lennart
XC90_Executive skrev:tror att det är för få kunder med T5 MY05-07 som skulle uppgradera hos Polestar. Det känns bättre att lägga krutet på motorer som fortfarande säljs istället.
Men det går ju inte ihop. Numera säljs i stort sett inga T5or alls i den dieselhysteri som råder. Men det har sålts en hel massa MY04-MY06. Dessutom så är det ju vanligare att personer som köper begagnade bilar gör uppgraderingar än de som köpt bilen ny.
LJN skrev:-Låter klart intressant, undrar hur stor förändringen kan bli för D5 Automat 2007-2010 180hk/350Nm Jan-10?
Eller om dom lägger en moment begränsning på 1:a och 2:ans växel. För att det ska bli intressant så tycker
jag att effekten ska upp minst 20 Hk samt +10-15 % för vridmomentet. Sen får gärna lockup punkterna läggas
ner ca. 5 km för min del.
Fast de modeller som redan är inne i programmet, där har man väl inte korrigerat Geartronic-lådan alls? Eller? Kan man verkligen hoppas på något sådant?
andreas_lofgren skrev:
XC90_Executive skrev:tror att det är för få kunder med T5 MY05-07 som skulle uppgradera hos Polestar. Det känns bättre att lägga krutet på motorer som fortfarande säljs istället.
Men det går ju inte ihop. Numera säljs i stort sett inga T5or alls i den dieselhysteri som råder. Men det har sålts en hel massa MY04-MY06. Dessutom så är det ju vanligare att personer som köper begagnade bilar gör uppgraderingar än de som köpt bilen ny.
Stämmer med mina observationer också. Det rullar mycket Volvo i Göteborg där jag bor, och har man en V50-häck framför sig kollar man ju alltid motor. Jag skulle säga att att 95% av alla V50 med facelift är etanoler och dieslar.
perhall skrev:Är det så enkelt som att 230 hk har en starkare växellåda som tål fler Nm?
Nej. Mekaniskt finns det inga skillnader mellan 220 och 230hk. Enbart någon mjukvaruförändring som gör att max vridmoment behålls några hundra varv längre vilket också ökar toppeffekten.
jonnyk skrev:vad jag hört så har t5:orna med 230hk el-driven servo, som i tidigare modeller roffar åt sig 10hk.

Rätta mig om jag har fel någon !

mvh
10 hk = 7,5 Kw, ett litet hydrauliskt system och dessutom med liten oljevolym med den effekten kommer att gå extremt varmt och kräva oljekylare.

Därför så är nog effektbehovet till en servostyrning avsevärt lägre.
Den elektriska hydraulpumpen tillåts att dra 80A, om den drar mer sätts en felkod. 80A x 14,0V = 1120W = 1,52Hkr. (spänning estimerad till 14,0V).
Sålunda ganska lånft kvar till 10hkr.
kommer inte tomten snart, kommer inte tomten snart..

Nu är det inte långt kvar till januari! :)

Hoppas de håller tidplanen för D5an och att det blir 225hk, 460Nm :twisted:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 25
Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok