NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

sewe skrev:
Tomas88 skrev:Hur menar du?
Förbrukningen vid tomgång registreras väl?!
Jag har flera gånger sett att förbrukningen på färddatorn ändrats med bilen på tomgång.
Inte på min
Stämmer, står man still registreras ingen förbrukning, så det har ju sin inverkan i stadskörning framförallt.
bahzookah skrev:
sewe skrev:
Tomas88 skrev:Hur menar du?
Förbrukningen vid tomgång registreras väl?!
Jag har flera gånger sett att förbrukningen på färddatorn ändrats med bilen på tomgång.
Inte på min
Stämmer, står man still registreras ingen förbrukning, så det har ju sin inverkan i stadskörning framförallt.
Okej det är väl på äldre modeller då, för på min 01a gör det ju uppenbarligen det.
Vad jag minns från min S40 2.0d -05 så förändras medelförbrukningen när man låter den stå på tomgång.
Testa, nolla medelförbrukningen, kör en kort sträcka (1km?) och låt bilen stå på tomgång, på min så ändras förbrukningen medans den står på tomgång.

Förbrukningen för dieselvärmaren verkar dock inte finnas med i beräkningen.

Vid min senaste tankning så visade färddatorn en medelförbrukning på 5.5 och i verkligheten så var det 5.8, men då var det ca 75mils körning på en vecka och ingen parkeringsvärmarkörning med dieselvärmaren endast tillskottsvärmning (det har ju varit ganska kallt här, -20grader).

Kör man mycket med dieselvärmaren som parkeringsvärmare och korta resor så skilljer det mer mellan färddatorn och verkligheten.
Jag har fört noggrann statistik över vad jag tankat i mina två D5:or (en V70 och en V50, båda manuella) under åren, och skillnaden mellan verklig och indikerad förbrukning är 16%. Dieselvärmaren står för en väldigt liten del av skillnaden. Jag plockade nämligen ur säkringen till dieselvärmaren under några månader för att försäkra mig om att den inte startade, och felvisningen ändrade sig inte nämnvärt. På detta lärde jag mig även att om det är kallare än -5 grader ute så blir motorn aldrig riktigt varm (och heller inte kupén) utan värmaren.

Tänkte dela med min av mitt excelark med mätdata men det verkar inte funka att bifoga filer här.
-PaNi, kan du inte ge ett sammandrag av dina förbrukningssiffror + beskrivning av körstil/vägtyp?
Min erfarenhet är att mätaren i bilen är väldigt exakt om man gör få starter av motorn (långkörning) men att det diffar mer om man mäter över en längre period d.v.s fler starter av motorn. I sämsta fall visar min (S40 2.4i manuell 2004) runt 8,5 då den har dragit 9,1.

Sen får man inte glömma att omkretsen på däcken skiljer beroende på dimension. Mina sommarhjul, 205/50/17 är märkbart större än vinterhjulen 205/55/16. Jag får alltså "snyggare siffror" med vinterhjulen. Denna diff kan man ju heller inte kolla vid bensinpumpen såvida man inte vet den exakta verkliga sträckan mellan tankningarna.
Nu kan ni ladda ner mitt excelark med data från c:a 10000 mils körning med två D5:or. Ni hittar det här:

File name: D5_förbrukning.xls
Personal link: https://secure.storegate.se/user/share. ... 3e914f19b9

Vad jag gjort är att varje gång jag tankat noterat datum, bränslemängd, mätarställning och färddatorns siffror för medelförbrukning och medelhastighet. Färddatorn har nollställts efter varje tankning. Sen har jag räknat ut ur mycket bränsle som borde gått i bilen om färddatorns siffra var korrekt genom att multiplicera körd sträcka med medelförbrukningen. Skillnaden mellan vad som borde gått åt och vad som verkligen gick i bilen har jag kallat "försvunnen diesel".

Vill ni följa upp er egen bil är det bara att kopiera ett ark och skapa en ny flik.

Angående min körstil:
Göteborgsklimat, 31 kilometer till jobbet enkel väg som körs c:a 4 dagar i veckan, plus en del långturer (>50 mil) i tjänsten samt för nöjes skull. Tycker om att gasa men tillhör kategorin som nyss fyllt 40 och sällan eller aldrig kör mer än 30 km för fort eftersom körkortet är en livsnödvändighet.
Fisch skrev:Hur pass exakta är bränslepumparna? Får man någon del för lite eller för mycket så ger ju även det ett litet snett svar.
De ska vara väldigt exakta. Det ska finnas en lapp med kröning som visar att den avger exakt bränslemängd. Man brukar se den på texten "Kröning avser ej vätskans kvalitet.." osv. Det görs en gång per år.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]