NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jayhawk
Samma piss problem här fast jag har 2,4i....köpte nya Goodyear däck i slutet av maj förra året istället för conti däcken. De är helt odugliga nu ser fan ut som slicks OCH då har jag bara 1300mil på mätarn :???:
av conkers
Bilderna jag lag upp här var bakdäcken som är minst sliten.... framdäckarna är lite sämre (inte mycket). Vi har kört lungt med bilen......
Det borde inte vara så här.... eller hur?

Att däckarna sliter ut sig på inner kanten, när det finns 4mm kvar på resten.......

Lägg upp mer bilder om ni har dom.......

Conk.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Humm... Hur kör ni egentligen..

Jag har iofs bara ägt min bil i 2månader men det kan ju bli intressant. Jag trodde faksitk att continentals däck var bra grejer.
av conkers
poseidon skrev:Jayhawk, menar du att Gooyeardäcken oxå är dåliga? Vilken sort?
Jag tror inte att det är däckarna som är orsaken till slitaget...... problemet är (enligt min uppfattning) att det finns för mycket negativ cambervinkel på hjularna. Sport chassis är sänkt, = mer camber(?) men det verkar som om dom justera camber vinkel alls efter fjäder montering, så ställer dom in camber vinkel till max tolerans.... med snedsliten däck som föjld.

Vi kör väldigt lungt, normalt. Om man bara håller på och riva iväg hela tiden, då skulle framdäckarna vara slut, men våran bakdäck är nästan sämre än framdäckarna. Det är inte körstilen... jag är helt övertygade att det är cambervinklarna.

Conk.
av conkers
Jag ska skanna in både tieweb papper för min bil, samt bägge mätprotokol från hjulvinkels mätning. Jag gjörde än på egen kostnad, och Volvo brandt gjörde också en sån.
Om någon mer har mät upp cambervinklarna mm. Då kan vi jämföra vad vi har, se om det är någon samband med detta.

Conk.
av conkers
JE Jr skrev:Visst är det fel väg att gå, men här finns eftermarknadsgrejer så man kan justera cambern i bakvagnen.

http://www.spcperformance.com/PROD_DIR/ ... 7420&cmd3=

Jag har faktiskt flera gånger gått förbi olika C30/S40/V50 och varit förvånad över vilken negativ camber de haft på bakhjulen!
Finns det ingen justeringsmån på original infästningar/armar?

Har inte kollat nämligen..... ?:-/ :oops: men eftersom det är våran familjebil, så brukar jag inte lifta upp, skruva osv. Detta spare vi för tävlingsbilar, men kanske dags att ta tag i vovvebilen endå!

Eftersom jag har dunlop camber gauges hemma (har haft race team tidigare) så ska jag få bilen uppe på min "set-up" plattan och ser vad det bli för ändring i camber vinklarna, med tom tank + ingen last, kontra fulltankade och full last, 4 pass + baggage.
Vid både av dom tidigare mätningar så var bilen halvtank och ingen last, ingen i bilen. Då var camber redan på max tolerans.

Det bli intressant det här....

Conk.
Användarvisningsbild
av Jayhawk
poseidon skrev:Jayhawk, menar du att Gooyeardäcken oxå är dåliga? Vilken sort?

Nja inte riktigt, fattar bara inte hur de redan kan va sönder slitna...de heter Goodyear Eagle F1.

Och ja jag har faktiskt kört väldigt lungt med bilen, 95% motor/landsväg

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]