NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flink
CarMan skrev:
flink skrev:Har själv regnsensor i min bil.... men förstår inte riktigt nyttan av den. Så himla revolutionerande är den inte enligt mitt tycke. Har använt den ett fåtal gånger... dom gånger man kommer ihåg att aktivera den så tycker jag att den antingen kör för sällan eller för ofta... oberoende av vad jag har ställt in känsligheten på.

Visst kan den vara bekväm om det regnar lite sporadiskt under en långfärd, men skulle inte betala extra bara för den sakens skull.

du ställer ju känsligheten på vredet.

nyttan med den är enkel. du slipper sätta ingen torkarna när det regner, du slipper sätta på intervall om det bara stängker lite & du slipper justera farten på intervallen hela tiden, eller växla över till kostantgång.
Du måste fortfarande slå på regnsensorn... så automatiken är ju därmed borta.
Använder jag vredet för känsligheten så funkar den lite som den själv vill. På lägsta - inte alls nästan, på högsta - hela tiden och däremellan som jag beskrev tidigare, antingen för mycket eller för lite oberoende vad den är inställd på. Och som Fidde skrev så får den lite frispel och torkar som en tok ett tag ibland... Så jag har då inte blivit värst imponerad av funktionen.
Användarvisningsbild
av wendtan
Att man måste aktivera funktionen finns det en tanke bakom. Annars kommer du ut till en bil med fastfrusna torkare och det säger knak.
Användarvisningsbild
av hozz
Helnöjd med min regnsensor :-)-)
När det duggar lätt och torkarna sveper av sig självt ca var 30 sekund och sen möter man ett par långtradare som bara vräker på med vatten på rutan och torkarna kör tills det är fritt från vatten igen. Underbart att vara lat. :D
av wennsrog
Volvo V50s regnsensor är kass. Jag har den i min V50 -07 och oavsett känslighetsinställning som fungerar den inte tillfredställande. Ibland kan den börja 'tokvifta' på högsta läget utan anledning.
Andra gånger så torkar den inte fast det behövs.
Tro mig, jag har testat den mycket under flera år nu.

På hyrbils Audi A6or som jag har kört funkar regnsensorn oklanderligt, 20-mila körningar i varierande regn/slask utan att behöva röra torkarinställningarna. Så skall det funka !
Användarvisningsbild
av poseidon
Mysko att man måste slå på den. I min V50 utan regnsensor så går ju torkarna igång på tändningen. Har hänt ett par gånger att de varit "lite" fastfrusna men lyckats slita sig loss.
Användarvisningsbild
av CarMan
fungerar funktionen inte tillfredsställande så är givet vis hela systemet tokdåligt...

eller kan det var så att man har fel på systemet?
dåliga torkarblad
dålig vindruta
fel monterad sensor
internt fel i sensorn
eler för höga krav
Användarvisningsbild
av Doffen
wennsrog skrev:Volvo V50s regnsensor är kass. Jag har den i min V50 -07 och oavsett känslighetsinställning som fungerar den inte tillfredställande. Ibland kan den börja 'tokvifta' på högsta läget utan anledning.

På hyrbils Audi A6or som jag har kört funkar regnsensorn oklanderligt, 20-mila körningar i varierande regn/slask utan att behöva röra torkarinställningarna. Så skall det funka !
Da bør du få regnsensoren kalibrert. Dette får du gjort på Volvo verksted.

Er superfornøyd med regnsensoren på min bil. Bruker aldri de andre hakkene på hendelen.
av jumu01
Doffen skrev:
wennsrog skrev:Volvo V50s regnsensor är kass. Jag har den i min V50 -07 och oavsett känslighetsinställning som fungerar den inte tillfredställande. Ibland kan den börja 'tokvifta' på högsta läget utan anledning.

Da bør du få regnsensoren kalibrert. Dette får du gjort på Volvo verksted.

Er superfornøyd med regnsensoren på min bil. Bruker aldri de andre hakkene på hendelen.
Håller med dig!

Använder ingen annan funktion till vindrutetorkaren än att aktivera regnsensorn. Fungerat helt klanderfritt!
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Fattas bara att den känner av att rutan är smutsig och spolar spolarvätska på rutan :P

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]