NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I mitt fall så tror jag nog inte att återförsäljaren har tankat bilen alls. Tankning görs väll i fabriken...!? D.v.s. det måste ju finnas drivmedel i tanken när de kör sin "testrunda". Bilen har ju ändå gått några kilometer vid leverans. Men det kanske är så att bilen tankas med t.ex. 2 liter i fabriken och sedan tankar återförsäljaren i ytterligare 10 liter!?
Användarvisningsbild
av Funk
Fabriken fyller mellan 10- 15 liter beroende på modell, motor och marknad (för stora bilar som V70, mindre vet jag ej). Detta är om jag förstått det delvis p.g.a regler för brandsäkerhet och dylikt.
Det kan variera väldigt hur mycket som går åt vid tester och leverans. När bilen går i "factory" och/eller "transport mode" så tickar inte vägmätaren, så vad det är kvar i bilen när den når ÅF är omöjligt att svara på...

/Thomas
PS: Skall väl tillägga att bilarna inte körs några längre sträckor i "factory" och/eller "transport mode" då dom bl.a är kraftigt hastighetsbegränsade. Däremot så kan det ibland vintertid köras en del på tomgång i samband med transport, då rutorna ej får skrapas.
Om nu större modellerna får 10-15 liter, så lär ju en V50 få max 10 liter i fabriken. Kanske ändå så att återförsäljaren tankar med ytterligare ungefär 10 liter. Jag är nöjd med svaret! :)
Jag är tveksam till att det tankas 10-15 liter ifrån fabrik. hur säker är du på detta? 4-5 liter låter rimligt
Användarvisningsbild
av Funk
CarMan skrev:Jag är tveksam till att det tankas 10-15 liter ifrån fabrik. hur säker är du på detta? 4-5 liter låter rimligt
Ganska säker, om du vill kan jag kolla exakt när jag besöker fabriken nästa vecka... Uppgifterna fick jag i går av en fabriksanställd och stämmer rätt bra med mitt minne av vad jag tidigare hört och sett, även om det är några år sedan jag kollade.

/Thomas
när jag ser bilarna så lyser alltid varningslampan på tankmätaren. men då har ju bilen gått upp o ned på diverse transporter & har säkert flyttats bågra kånger där i mellan. (brukar vara 4-6km på mätaren)
Användarvisningsbild
av Funk
CarMan skrev:när jag ser bilarna så lyser alltid varningslampan på tankmätaren. men då har ju bilen gått upp o ned på diverse transporter & har säkert flyttats bågra kånger där i mellan. (brukar vara 4-6km på mätaren)
Mätaren kan du över huvud taget inte lita på eftersom factory och/eller transport mode stänger av vägmätaren, i princip kan du köra hur långt som helst utan att den rör sig.. Dock med bl.a spärrad toppfart (tror det är 30km/h), och en del andra funktioner avslagna. Alla bilar körs på rulltest, shorttrack och på rangergård. Dessutom körs en del lite längre på testbana. Sedan tillkommer ibland uppvärming vintertid innan transport och andra förflyttningar.

Att tänka på när det gäller dessa relativt små mängder bränsle det handlar om är att 10 liter i ett helt tomt system på en ostartad bil inte är lika med 10 liter i tanken..Nu är jag osäker på när varningslampan tänds på nyare bilar , men på de äldre P2x bilarna så är det ca. 8 liter kvar.

Kolla för skoj skull nästa gång du gör en nyleverans om trippmätaren visar mer än vägmätaren, det kan skilja en del beroende på vad som gjorts med bilen.. Ser lite lurigt ut när trippen visar 20km och vägmätaren visar mycket mindre. I rutinerna på de företag jag känner till ingår nollning av tripp i nyleverans.

/Thomas
nu har ju transport mode bara funnits några år...
Användarvisningsbild
av Funk
CarMan skrev:nu har ju transport mode bara funnits några år...
Och...vart vill du komma ?

Jag trodde frågan var hur det var idag, eller i alla fall ganska aktuellt då det mycket riktigt skiljt sig under åren.. Och förklarat varför det inte är 10 liter kvar när bilarna kommer till ÅF...
På 80-talets 240 fanns inga spärrar och där tankade man 7 liter, men det är väl knappast relevant, bara kuriosa.

/Thomas
Jayhawk skrev:Själv fick jag fulltank av min återförsäljare när jag hämta ut min bil :D
Samma här, brukar få full tank vid mina Volvoköp:

Ny V40 Trophy 2004: full tank vid levernas.
Beg V70N 2003: full tank vid leverans.
Ny V70II 2008: full tank vid levernas.

Det är väl nästan standard att handlaren tankar upp bilen vid levernas, i alla fall hos min lokala volvohandlare.
Sedan har jag fått en tårta vid varje nylevernas :-)-)

//Henrik

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]