CarMan skrev:när jag ser bilarna så lyser alltid varningslampan på tankmätaren. men då har ju bilen gått upp o ned på diverse transporter & har säkert flyttats bågra kånger där i mellan. (brukar vara 4-6km på mätaren)
Mätaren kan du över huvud taget inte lita på eftersom factory och/eller transport mode stänger av vägmätaren, i princip kan du köra hur långt som helst utan att den rör sig.. Dock med bl.a spärrad toppfart (tror det är 30km/h), och en del andra funktioner avslagna. Alla bilar körs på rulltest, shorttrack och på rangergård. Dessutom körs en del lite längre på testbana. Sedan tillkommer ibland uppvärming vintertid innan transport och andra förflyttningar.
Att tänka på när det gäller dessa relativt små mängder bränsle det handlar om är att 10 liter i ett helt tomt system på en ostartad bil inte är lika med 10 liter i tanken..Nu är jag osäker på när varningslampan tänds på nyare bilar , men på de äldre P2x bilarna så är det ca. 8 liter kvar.
Kolla för skoj skull nästa gång du gör en nyleverans om trippmätaren visar mer än vägmätaren, det kan skilja en del beroende på vad som gjorts med bilen.. Ser lite lurigt ut när trippen visar 20km och vägmätaren visar mycket mindre. I rutinerna på de företag jag känner till ingår nollning av tripp i nyleverans.
/Thomas