- fre 03 okt 2008, 13:37
#222930
Vätskebyte eller luftning ?
Om du har luft i systemet så är det nog ide att lufta vid ABS, om du ska byta vätska enl. metoden ovan så trycker du vätskan i genom hela systemet och ingen mer luftning behövs. Om vätskan är över 2 år så ska den bytas, det spar pengar i längden med mindre korrosion i systemet.
Ny vätska är klar till färgen, gammal fuktig brukar bli brun till färgen. Mest fukt i vätskan har du vid oken då det är lägsta punkten, fukt ger korrosion i oken samt lägre kokpunkt dvs. du kan få ångblåsor vid hårda inbromsningar. Vid tvekan om ny eller gammal, byt !
Tyska TUV mäter fukthalten på alla bilar vid kontrollbesiktning, så gör inte SBP.
Köp ett lock och byt själv, locket varar nästan föreveigt och kostar en hundring.
850GLT -92, S60 2.4 -01, S60 2.4T -02,
S80N 3.2 -07 , den sämsta bil jag har haft, återköpt.. tack för det.
V50 T5 Summum -09 6M, växellåda bytt och bytt igen…
V40 D4 R-design -13