NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tele58
Två bra inlägg!

Först angående att "släppa ut" en ren C30 R för att öka marknadsandelarna, ja det är ju onekligen så att det finns en viss logik i att ökade marknadsandelar ger ökade inkomster.
Men är det rimligt att tro att en C30 R skulle kapa åt sig så stor del av marknaden att den skulle ge ett överskott?
Har inte så bra koll på försäljningssiffrorna för C30:n men jag tror (tror som vanligt :) ) att det kan vara svårt att locka över en kräsen BMW-ägare eller en Audi A3/S3-spekulant till en C30.
I mina ögon är C30:n OK, halvfräck men saknar något när det gäller utstrålningen (tänker då utvändig design).
Bilen blir aningen bättre med R-design eller kontrasterande kjolpaket men det kostar ju fina slantar så....

Vi får heller inte glömma att biltillverkarna dessutom straffas om de har bilar med höga CO2-värden, trots sin "litenhet" så borde väl en C30 R hamna på höga CO2-värden, vilket känns som ett steg i fel riktning.

Då skulle jag heller se en C30, S40/V50 med 2,5 FT motor alternativt med AWD, problemet här är ju den osannolika törsten dagens etanolbilar dras med.

Nischbilar i all ära men Volvo är ingen biljätte så om jag skulle få önska så satsar de på bilar som uppfyller kärnvärdena samtidigt som de är aningen roligare än dagens utbud. Själv tror jag väldigt mycket på nästa V50 som enligt uppgift ska bli aningen större än dagens, detta bör ju ge en kombi som de allra flesta klarar sig med.
V70:n känns som Andreas skrev som en lastbåt, stor och otymplig.

men mest spännade är ju all ny teknik som står för dörren, med risk att bli tjatig så är min dröm en el/biodiesel i storleksklass mellan dagens 50 och 70, gärna med AWD.

Framtiden får utvisa, tillsdess är det ju kul att spekulera och önska :wink:
Användarvisningsbild
av sand3rs
andreas_lofgren skrev:Fyrhjulsdrift alternativt bakhjulsdrift (men det återkommer nog aldrig hos Volvo) är ett måste på en bil som ska ha några som helst sportiga ambitioner.
Ja, jag menar en Honda civic type R har ju inte "några som helst sportiga ambitioner"? Det är naivt att påstå att bilar Måste vara bakhjulsdrina för att vara sportiga!
av Lövet
Den må ha hur sportiga ambitioner som helst. Jag tycker ändå att förutom stenhård fjädring (ja, jag har kört den) är den inte så speciell att köra. Ur långsamma kurvor har den precis de nackdelar som alla framhjulsdrivna bilar har - ett jäkla krafsande och slitande i ratten. Jämfört med Golf R32, Audi S3, BMW 130 har den ingenting att hämta. (Men så är den 100.000kr billigare dock)
Användarvisningsbild
av sand3rs
andreas_lofgren skrev:Den må ha hur sportiga ambitioner som helst. Jag tycker ändå att förutom stenhård fjädring (ja, jag har kört den) är den inte så speciell att köra. Ur långsamma kurvor har den precis de nackdelar som alla framhjulsdrivna bilar har - ett jäkla krafsande och slitande i ratten. Jämfört med Golf R32, Audi S3, BMW 130 har den ingenting att hämta. (Men så är den 100.000kr billigare dock)
mm, som sagt, jag hade verkligen inte haft nåt emot en c30r med fyrhjulsdrift, så jag förstår ju hur du resonerar, självklart.
FiddeUBC skrev:BEhöver verkligen Volvo en R-modell när det är förbrukning och koldioxid siffror man jagar för att slippa straffskatt??
Behöver och behöver! Personligen tror jag det finns en relativt stor marknad där ute för dessa bilar. Jag tror Volvo gynnas av att profilera sig även med dessa bilar, dels för att skrubba bort en tråkig stämpel, samt för att locka till sig de som vill ha såna bilar.
av Tele58
FiddeUBC skrev:BEhöver verkligen Volvo en R-modell när det är förbrukning och koldioxid siffror man jagar för att slippa straffskatt??
Ja och nej, Volvo behöver något som är lite fräckare men jag tror absolut inte att den lösningen är en bensinare eller konventionell diesel.
Vissa grupper/kunder vill ha något som är lite mer, varför inte öka den gruppen lite och ge oss som är både miljö och bilnördar (hur nu det går ihop) något att sukta över.
Ta fram en miljövänlig "värsting" som är både körglad och miljösnäll.

Jag tror som sagt att gubbarna i Volvos styrelserum är såpass smarta att de inser att en nischbil som dessutom har låg miljöimage vore en ganska dålig affär i dagsläget, framtiden får utvisa om jag tror rätt.

Go' natt :D
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]