NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
Grrrrrrrrr. :evil:
Nu har samma sak drabbat mig. Flyttade över GPS:en (Garmin StreetPilot c550) från V70:n till nya V50:n. I V70:n funkade den klanderfritt i tre år, i V50:n vill den inte alls vara med. När man sätter på tändningen försvagas mottagningen dramatiskt.

Nu var det ju ett tag sedan den här tråden startades. Är det någon som har en enkel lösning på problemet?
av olindskog
Enkla men näsvisa lösningen
Köp en bil med inbyggd gps :twisted: eller eftermontera en riktig antenn till den portabla GPS:en

Sorry kunde inte låta bli

Jag kan inte tro att detta enbart är ett Volvoproblem utan nog snarare ett problem med de flesta nyare bilar, vilka dels är avskärmade via värmedämpande och på andra sätt mottagningbegränsande saker i rutorna tex inlagda galler för uppvärmning dels avger stora mängder strålning

MVH

Ola G
av flink
En väldigt intressant tråd.

Eftersom moderna bilar får mer och mer elektronik som tenderar att störa ut annan elektronik som förlitar sig på svaga signaler som GPS, Blåtand, etc som arbetar i GHz trakterna... kan man inte vrida på frågan och fråga sig om inte GPS tekniken kanske borde anpassas till nyare bilar? Annan typ av anten t.ex.?

Men visst är det lustigt att just C30/S40/V50 ska ha så stora problem. Jag har kört stora lyxåk fullspäckade med elektronik och använt portabel GPS utan några som helst problem.

Vore kul att veta vilka andra bilmodeller som har lika stora problem som Volvo när nu Volvo påstår att det är något man måste leva med i "moderna bilar"!
Användarvisningsbild
av PaNi
Jag är helt övertygad om att det inte är vindrutan som är problemet i mitt fall. V50:n har inget metalliskt lager i rutan, och dessutom så försvinner problemet när tändningen är avstängd. Det är helt klart någon komponent i bilen som stör ut GPS:en när man slår på tändningen. Frågan är vilken, och om det går att göra något åt det. Kanske räcker om man flyttar GPS:en något i sidled, just hu har jag den precis i mitten så långt fram som möjligt.
av Psyko
PaNi skrev:Jag är helt övertygad om att det inte är vindrutan som är problemet i mitt fall. V50:n har inget metalliskt lager i rutan, och dessutom så försvinner problemet när tändningen är avstängd. Det är helt klart någon komponent i bilen som stör ut GPS:en när man slår på tändningen. Frågan är vilken, och om det går att göra något åt det. Kanske räcker om man flyttar GPS:en något i sidled, just hu har jag den precis i mitten så långt fram som möjligt.
Ev är det enheterna i mittkonsolen som stör, rättare sagt stereon.
Därför fungerar den inte mitt på brädan.
Testa att sätta den på vä sidan av instrumentet, där kommer
den fungera.
Användarvisningsbild
av Kostas
Jag har min Garmin Nüvi 760 sittande med sitt sugkoppsfäste i nedre delen av vindrutans mitt rätt över mittkonsolen. Jag har även Garmins separata antenn som jag lägger inne i kupén längst framme i höger hörn vid vindrutan. Det funkar utan problem. MEN tar jag bort antennen funkar det inte alls.
Användarvisningsbild
av gripen
Tänk om jag kunde relatera till denna tråd öht - eller kanske inte då... :)
Men jag har inte det minsta problem med min Tomtom 720T var jag än sätter den... Ett tag funderande jag på om det här var nåt som kommit med de nyare modellåren, men så verkar det inte vara. Beror det på GPS:en. Nån som har en Tomtom och ändå har problem?
av blådåren
Vi säljer/monterar bla garmin-nav, i just s40 - v50 får man använda vänstermontage (vä om ratten) eller använda extraantenn som monteras vid A-stolpen på brädan.
Problemen beror på störningar i bilen ,inte skärmad vindruta.
av LasseRe
Jag hade sedan tidigare en Garmin 760. Lät montera den i Volvos fäste ovanför stereon i V50 MY08. Då blev mottagningen mycket dålig. Skaffade då en separat antenn som jag monterade dolt bakom stoppningen i vänster A-stolpe. Enda nackdelen är att jag måste koppla in antennen manuellt när jag monterar GPS:en i hållaren. Men antennsladden ligger bra och dold i ventilationsrännan nedanför vindrutan. Mottagningen är perfekt.

Jag ska vid tillfälle prova att isolera stereon/CD-spelaren med aluminiumfolie och se om jag då kan slippa den externa antennen.

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]