dali skrev:Enligt Volvos kataloger och webb så får man följande om man har HP:
- CD-spelare som kan spela MP3/WMA.
- Fler högtalare (8 i st f 4, separata diskanter).
- Bättre förstärkare (4x40 i st f 4x20).
- Möjlighet att ansluta en integrerad 6 CD-växlare som kan spela MP3/WMA. Kan ej monteras om man bara har Performance.
- Möjlighet att ansluta subwoofer under lastgolvet. Kan ej monteras om man bara har Performance.
Hur mycket som är fördraget etc har jag ingen aning om. Om det bara handlar om ny mjukvara, ny förstärkare och nya element i befintliga hål så är 16.000 väldigt mycket pengar för några timmars arbete (+ delar).
Så i princip är enda skillnaden allt... Högtalarna som redan sitter i tycker jag håller hög kvallitet, men det är ju också det enda!
Nu vet jag inte vad som skiljer in i minsta krets i själva stereon... finns ju exempel där dom byglat om enheter och du fått dubbel effekt etc. och sen fakturerat kunder på 100.000 tals kronor, men då pratar vi stordatorer i början 80-talet. Men om det skulle förekomma i dessa sammanhang skulle jag inte bli förvånad.
Precis samma fenomen finns inom mobiltelefonbranchen där du köper Sonyericsson X600 och med en enkel mjukvaruuppgradering och byta av front så har du en X800 som kostar nån tusenlapp mer.
Det är inget konstigt i det. Det är helt logiskt och ett enkelt sätt för företag att tjäna pengar.
Det är billigare att bara tillverka en enhet än flera olika. Den billigare varianten är till för att säljas i större mängder medans den dyrare är tänkt åt en mer premiuminriktad marknad med färre sålda enheter men till ett betydligt högre pris för att betala utvecklingskostnaderna.
Kanske lite off topic...ber om ursäkt för det. Var bara tvungen att spy lite galla över alla som vill åt mina surt förvärvade småslantar! ;)