NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
akterspegel skrev: tor 03 apr 2025, 13:32 Vet någon vad det är för gänga och längd på skruvarna som håller bromsokshållarna fram på C30?
Jag har lyckats dra av en skruv och hittar inte någon som säljer några nya.
Samt, har du dragit sönder 1st så kanske du använt för mycke moment (över sträckgränsen = plastisk deformation = svag skruv, även om den ser frisk ut) även på den/de andra..
Användarvisningsbild
av Erik Å
Chansade på motor och MY 2007:
https://www.volvopartswebstore.com/show ... veLine=464

Borde vara #5 i sprängskissen.. Googla på Volvo 30640503
Dyker upp här t.ex. https://www.skandix.de/en/spare-parts/b ... r/1054338/
eller här https://folkraceshop.se/bult-till-broms ... o-original
Snyggt, tack så mycket!
M12x30 verkar det vara och de är inte särskilt hårda då jag har töjt ut den som gick av.
Jag vet att jag har varit dum när jag drog dom med mutterknacken men de har varit loss många gånger så jag ska köpa ett gäng och byta ut dom allt eftersom.
av Okalettos
akterspegel skrev: tor 03 apr 2025, 17:19 Snyggt, tack så mycket!
M12x30 verkar det vara och de är inte särskilt hårda då jag har töjt ut den som gick av.
Jag vet att jag har varit dum när jag drog dom med mutterknacken men de har varit loss många gånger så jag ska köpa ett gäng och byta ut dom allt eftersom.
M12 är en liten (!) skruv, så det är klart att man ganska enkelt kan få den att töja sig (syns inte) och till och med gå av (det märker man ju däremot, såvida inte ⚠️ skruven befinner sig precis på bristningsgränsen = den har i praktiken 'gått av', precis när du slutat dra åt, olyckligt ovetande)..
Jag skulle tro att det är '10.9'-stål, i de väldigt viktiga bultarna.. Speciellt viktiga, vid en nödinbromsning när ABS-modulatorn skickar väldigt kraftiga bromsvätskepulser..
10.9 är en väldigt bra kompromiss (men aningens dyrare än t ex 8.8) mellan hårdhet och seghet (man vill inte ha för hårt stål i en bils viktiga skruvar, eftersom det medför sämre 'seghet'))..
Senast redigerad av 2 Okalettos, redigerad totalt 0 gång.
M12 är stort i min värld och jag är van med 12.9 som vi brukar köra på jobbet. Stumpen under skallen som lossnade hade sträckt sig och gängorna matchade bäst med 1/2 tum men det lät orimligt på en volvo även om det är fordgrejer. 10.9 låter rimligt och det stämmer med de träffar jag fått i mitt googlande.
av Okalettos
akterspegel skrev: tor 03 apr 2025, 18:02 M12 är stort i min värld och jag är van med 12.9 som vi brukar köra på jobbet. Stumpen under skallen som lossnade hade sträckt sig och gängorna matchade bäst med 1/2 tum men det lät orimligt på en volvo även om det är fordgrejer. 10.9 låter rimligt och det stämmer med de träffar jag fått i mitt googlande.
Ok det låter som att du har hyfsad koll, bra 👍🙂.. Köp dock inget dylikt via nätet 'från utanför EU'..
Användarvisningsbild
av Erik Å
Okalettos skrev: tor 03 apr 2025, 17:43 ..Jag skulle tro att det är '10.9'-stål, i de väldigt viktiga bultarna..
Vi hittade bild på motsvarande bult till 740, och där går faktiskt att läsa 10.9 på skallen :-)
viewtopic.php?f=15&t=183201&p=1597787#p1597787

Ja, nu har vi ett test i -6 till +8 grader... Ja[…]

Felkoder på bränslesystem.

Ecm-p02e168 krets diesel reglering insugsluft Alg[…]

Den stora annons-tråden

Någon som är sugen på en 245 Turb[…]

Det ser knökigt ut att få på och[…]