NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hobbymekarn2
HCP skrev: tor 05 jan 2023, 20:45
Hobbymekarn2 skrev: tor 05 jan 2023, 19:54
HCP skrev: tor 05 jan 2023, 16:13 I tändstiftsvärlden är 0.5mm en gammal husvagn i våra mått :-D
Jasså! Vad beror det på? Tror du att det hade hjälpt att trycka ner stiften till ~0,5 mm? :-D

Men jag tänker såhär, mina gamla stift lär ju inte har varit nere på 0,5 mm, och sen över natten hoppat upp till 2 mm… så det känns som att det isåfall är vajsing på något annat :-(
Skojjade lite, men +0.5 är över spec. Har för mig dessa motorer vill ha 1.2/1.3mm, som dina nya har. Rätta mig om jag har fel, drog den ur minnet så inte 100% fakta :-D

Större avstånd är egentligen bättre i syfte för att tända cylindern, men det kräver också mer av tändsystemet och de är anpassade efter ett visst mått på olika motorer - för stort gap visade sig i trögstart för dig.

Jag skulle inte oroa mig så mycket just nu, låt det gå några dagar med några kallstarter och se hur den uppträder.
Slitage eller möjligen fel stift tidigare, du kan kolla upp specifikationerna på de som satt i om numren på dem är läsbara.
Kollade upp de gamla precis, står på nätet att de inte passar Volvo s40, däremot passar de till C30 och V70. Konstigt :-o
Användarvisningsbild
av HCP
Möjligen kan de tidigare ha varit inom spec för vad tändsystemet klarat av (även om de inte var för just denna motor), med tiden och mer slitage så har avståndet ökat och du har märkt det som trögstarter.

Tror nog allt kommer lira bra nu.
av Hobbymekarn2
HCP skrev: tor 05 jan 2023, 20:58 Möjligen kan de tidigare ha varit inom spec för vad tändsystemet klarat av (även om de inte var för just denna motor), med tiden och mer slitage så har avståndet ökat och du har märkt det som trögstarter.

Tror nog allt kommer lira bra nu.
Hmm spännande! Ja det hoppas jag också, håller tummarna :-D hör av mig om några dagar :nerd:
av Hobbymekarn2
Blev lite längre än några dagar…
Tycker att bilen beter sig lite bättre, dock upplever jag att bilen fortfarande går ”orent” ibland startar den utan problem, ibland tar det 5-6 sekunder för den att hoppa igång…
Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]

Kupevärme

Skillnaden är att ECC har ett vred med temp[…]

Hydroscand svarade faktiskt och de har slangar s&a[…]