NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jiha1968
TS: (Lenileni) i början berättar du att bilen har felkod "CCM DD21 Linbus 2 felaktig signal",
och senare "Har dock felsökt med andra program och inga felkoder syns till".
Är koden verkligen borta, eller kan inte din nuvarande diagnosutrustning visa alla typ av felkoder?

Att temperaturen inte är lik på båda sidor i bilen, låter som om spjäll/spjällmotor inte är synkroniserad/kalibrerad.

Jag tycker det låter lite konstigt att returslangen från värmepaketet känns värmare efter att du har klämd lite på den, möjligen en luftficka i värmepaketet?
Quickfix: med värm motor och normalt tryck i kylsystemet (kylslangarna känns hårda) , stäng av inloppsslang från värmepaketet med en klämtång, lossna klämd slang från kopplingen på torpedväggen. AKTA DIG MYCKET , använd glasögon/visir och handskar, risk för brännskador! :-o Det kommer att spruta hett vatten...
Koppla på slangen, ta bort klämtången, och kontrollera kylvätskenivån.

Har du kollad att kylvätsketemperaturen verkligen är OK? (med diagnosutrustning eller med ett termometer tejpad på kylarslangen)
av Lenileni
Jag raderade felkoderna och nu har de inte kommit tillbaka. Jag har också börjat misstänka spjällmotorerna, men har hört att det är ett helvete att komma åt på förarsidan.
Har försökt att kalibrera spjällmotorerna, dock utan någon förbättring, misstänker att de har fastnat.

Jag har inte kollat kylvätsketemperaturen men ska göra de kontroller du nämner och testa din quickfix. Tack för svar återkommer med resultat.

Jo tack det där med hett vatten fick jag lära mig den hårda vägen...
Bromsrör höger fram

Då låter det som allting är r&aum[…]

Värme Cirkulation

Hej Har en Volvo v70 D5204T3 2013 Har bytt termos[…]

Förr fanns det många olika hokus pokus […]

Vad är detta för kontakt?

Spräckta dimljus ger anmärkning vid besi[…]