NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattsson81
#1229300
Ja det stämmer att det är position 1 jag mer med röret mellan turbo å luftfilter.
den ansluter direkt i ventilkåpan å är en del i avgasreningen kan man säga
inga vevhusgaser får släppas ut utan ska Inn i förbränningen för att motorn som helhet ska vara miljövänlig.
det är bla härifrån motorn suger i sig olja om man har för mycket i. det kan det tex bli om eolys vätskan tar slut då
Feta iaf de äldre av dessa motorer så mycket så man får ner diesel i sumpen å tillslut blir det så mycket så den börjar suga i sig från vevhuset å du rusar det tills det går sönder.
Att det blir olja i rören vid pos 2 å 3 är helt normalt inom rimliga gränser men om man inte har problem med för hög oljeförbrukning så känns det lite skumt att man lägger fram det som det skulle va ett fel.
finns nog tyvärr både bra å dåliga verkstäder.
Dom har ju iaf gjort jobbet ni kom överrens om så det är ju bra
men grunden till varför det behövde göras kan man ju naturligtvis ifrågasätta.

Vad var anledningen till att dom hade väck slangarna ? var det något annat fel dom letade efter eller ?
av mattsson81
#1229302
Ja rör 2 ser ut att gå till intercoolern å 3an är väll intercooler bypass

jag tror nog man kan sälja många turbobyte till dom här bilarna pe det sättet som dom värkar ha förklarat för dig

Dagens turbo aggregat särskilt de som sitter på diesel bilar värkar hålla i oändligheten om man bara byter olja i motorn
av roggabear
#1229361
mattsson81 skrev:Ja det stämmer att det är position 1 jag mer med röret mellan turbo å luftfilter.
den ansluter direkt i ventilkåpan å är en del i avgasreningen kan man säga
inga vevhusgaser får släppas ut utan ska Inn i förbränningen för att motorn som helhet ska vara miljövänlig.
det är bla härifrån motorn suger i sig olja om man har för mycket i. det kan det tex bli om eolys vätskan tar slut då
Feta iaf de äldre av dessa motorer så mycket så man får ner diesel i sumpen å tillslut blir det så mycket så den börjar suga i sig från vevhuset å du rusar det tills det går sönder.
Att det blir olja i rören vid pos 2 å 3 är helt normalt inom rimliga gränser men om man inte har problem med för hög oljeförbrukning så känns det lite skumt att man lägger fram det som det skulle va ett fel.
finns nog tyvärr både bra å dåliga verkstäder.
Dom har ju iaf gjort jobbet ni kom överrens om så det är ju bra
men grunden till varför det behövde göras kan man ju naturligtvis ifrågasätta.

Vad var anledningen till att dom hade väck slangarna ? var det något annat fel dom letade efter eller ?
Anledningen till att de fick in min bil var att jag fick felkod P242f samt att det rykte väldigt mkt om bilen och blev alldeles svart/sotigt på marken under avgasröret, se foto.
sotigt.jpg
sotigt.jpg (1.63 MiB) Visad 1090 gånger
Jag kontaktade Bilia och förklarade situationen och de rekommenderade mig att bärga in bilen, och eftersom jag tidigare, för ca 1,5 år sedan bytt partikelfilter hos Solna bilteknik så valde jag, eftersom felkod pekade på partikelfilter, att dra bilen till dem för kontoll och felsökning.
De kollade på bilen och konstaterade då att det var olja I rören vid position 3 i bilden I inlägget ovan och att det innebär oljeöverdrag I turbon och att turbon behövde bytas, med motiveringen att det skall vara snustorrt I rören och inte finnas spar av olja...

Kan tillägga att jag ca 6 månader och ca 800 mil efter att de bytte mitt partikelfilter våren 2016 fick felkod pånytt och Bilia konstaterade att det var tomt på eolys/additiv i bilen. De fyllde då på eolystanken med 1,5 liter eolysvätska. Jag då Solna bilteknik och frågade om de kan ha missat att fylla på eolys vid byte av partikelfilter men de hävdade då att det hade de bestämt gjort, annars hade jag inte kunnat köra iväg från verkstaden utan haft varningslampa som lyste. De påpekade att de inte kan ta ansvar för varför min bil slukar eolys, och att det sannolikt är problem med daton som styr insprutet av eolys...

Så, summa summarum, om nu motorn suger I sig olja vid pos. 1 pga att det är slut på eolys, och jag bevisligen har haft slut på eolys för ca 1 år sedan, så känns det för mig att det kan har varit rotorsaken. Jag har nu gjort rent I rör och tänkte att jag om ca 1 vecka skruvar isär igen och kollar hur det ser ut I rören då.

Behöver man göra rent/tömma sumpen för att säkerställa att det inte är diesel där?
av mattsson81
#1229374
Om eolysen tar slut får du felkod på det.
fortsätter man köra med det felet så överkompenser motorstyrningen diesel mängden särskilt vid kallt väder.
detta för att höja avgastempen. Eolysen Sänker temperaturen för när sotet förbränns så om den är slut kompenseras det med mer bränsle troligen strax efter själva huvud injektionen för att på så sätt kompensera för avsaknaden av eolys.
i det fallet kan man råka ut för att oljan späds ut med diesel.
lättast att kontrollera detta är att kolla om man har för mycket olja på stickan.
är nivån normal är det inget att bry sig om.

Senario 2 dock ganska långsökt å endast en ren spekulation.
Motorn har slut på eolys å överkompenserar så man fyller på med diesel i oljan samtidigt som man har ett annat fel i motorn som förbrukar samma mängd olja som man fyller på med diesel. då kommer man att sätta igen partikelfiltret på grund av den höga oljeförbrukningen medan man fortfarande har rätt nivå av olja i motorn fast utblandad med diesel.
Att avgöra om detta är fallet kan va svårt även för en erfaren mekaniker. då får man nästan göra en oljeanalys...
man kan ju få en hint om hur det ligger till när man byter olja men det är bara en grov uppskattning.


tilläg:
Om du inte hadde slut på eolys når filtrert byttes säg att du hadde 25% kvar så kunde du ju fortsätta köra med bilen utan att den varnar.
Filterbytet hänger inte ihop med eolys påfyllning på det sättet....

Normal förbrukning brukar vara 6000mils påfyllning men det varierar
Användarvisningsbild
av Kombimannen
#1229563
roggabear skrev:Då jag precis bytt turbon, visserligen till en Beg. Men ändå, så känns det lite långsökt att jag har samma problem med oljeöverdrag även i denna. Jag kontrollerade även oljereturen från turbon ( som väl är inringad i bif. foto) och slangen som sitter kopplad där var istort sett helt torr. Kan det vara problem med oljereturen, som isåfall leder till att mer och mer olja pumpas in i turbon men den kommer inte ut någonstans, skulle det isåfall leda till att olja trängs ut i förbränningen?
29A0C6E7-4E1B-4504-8E3F-5D378B27F92E.jpeg
Flera turbosäljare rekommenderar att man byter oljeslangar till turbon om man sätter in en ny turbo då dessa ofta koxar igen på 1.6 hdi motorn.
Ett annat vanligt fel på dessa motorer är att oljesumpen också sätter igen. Här är en video (samma motor/turbo som i volvo) https://youtu.be/HzTtrGLEGOg
av roggabear
#1229756
Kombimannen skrev:
roggabear skrev:Då jag precis bytt turbon, visserligen till en Beg. Men ändå, så känns det lite långsökt att jag har samma problem med oljeöverdrag även i denna. Jag kontrollerade även oljereturen från turbon ( som väl är inringad i bif. foto) och slangen som sitter kopplad där var istort sett helt torr. Kan det vara problem med oljereturen, som isåfall leder till att mer och mer olja pumpas in i turbon men den kommer inte ut någonstans, skulle det isåfall leda till att olja trängs ut i förbränningen?
29A0C6E7-4E1B-4504-8E3F-5D378B27F92E.jpeg
Flera turbosäljare rekommenderar att man byter oljeslangar till turbon om man sätter in en ny turbo då dessa ofta koxar igen på 1.6 hdi motorn.
Ett annat vanligt fel på dessa motorer är att oljesumpen också sätter igen. Här är en video (samma motor/turbo som i volvo) https://youtu.be/HzTtrGLEGOg
Riktigt bra och informativ video. Tack gör länken.
Kanske ska göra ett ryck och undersöka oljereturen lite noggrannare. Videon visade ju även ganska tydligt hur DPF demonteras så det kanske kan vara värt att plocka ner filtret och skicka iväg på test/rengöring.
av roggabear
#1231639
Kikade på turbon nu igen och den har blivit sotig på och tillhöger om oljeslangen för oljepåfyllning i turbon. Frågan är nu var den soten kommer ifrån...
sotig turbo.jpg
sotig turbo.jpg (348.11 KiB) Visad 1111 gånger
Användarvisningsbild
av Kombimannen
#1231685
Nu har jag precis rivit ut min turbo för att lösa det vinande ljudet jag har. Min turbo sotar nästan på samma ställe och det verkar vara wastegate axeltappen som läcker. Mitt vinande ljud kommer dock troligen från en skadad turbinvinge på avgassidan.
av kvillebäck
#1231803
Har du skadad turbinvinge på avgassidan så är det slutet för turbon. Den obalans som blir med minsta lilla skada blir enorm när den snurrar med 100.000 rpm. Skador på vingarna brukar uppstå pga smuts i insugsluften eller ännu vanligare, så dåliga lager att impellern tar i huset.
Garret säljer inga delar till dessa turbo med VVT. De skall bytas, inte lagas enligt tillverkaren.

Det är andra gången detta händer. […]

Putsen är det topp, men jag ska erkänn[…]

Huvisolering

Den försvann i samma veva som plasten som t&a[…]

Hej! Råkade ut för en punktering bak oc[…]