NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Går det verkligen att rullstarta en V50 ? Har aldrig provat men många moderna bilar måste ha vissa villkor uppfyllda innan tex insprutningssystem startas upp, dessa uppfylls inte genom att bara ha tändningen påslagen.

Vet du säkert att diesel sprutas in i motorn så skall kompressionen starta upp motorn, så antingen saknas diesel, eller sprutas det in i fel fas, eller värsta scenariot att kedjan som förbinder kamaxlarna har gått av, då snurrar inte den kamaxel som sköter insuget , avgasventilerna styrs av kammen som remmen sitter på. (Nu är jag inte helt säker på att 1.6D likt 2.0D har dubbla kammar, men det finns fall där kedjan som förbinder kamaxlarna gått av)

Luft från bränslefiltret till högtryckspumpen ? Tycker dock det borde ge felkod för bränsletryck.
av fr3dde
Lämnade in bilen på volvo igår för att se vad dom hittade, ringde mig idag och frågade vad felet var då bilen startade ??:-/ dom hade inte hittat några felkoder heller så var och hämtade den idag och fungerat sen dess :s så vi får se hur länge den går nu haha vääääldigt konstigt detta
Användarvisningsbild
av frasse4
Föräldrarnas V50 har fått bytt diesel filter flera gånger senaste åren och nu senast konstaterades alger i tanken. Hela systemet fick saneras

Kanyl med tunnflytande lim och en vikt/sandpå[…]

Hej Jag undrar om man kunde få höra li[…]

@Forz , Lite nyfiken hur det gick med felsök[…]

Motorproblem

Kan det vara så att den "tappar" e[…]