NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mini_ice
Körde V50 D2-11 under lite drygt 2 år, hade 2 "större" problem, ett nivåsensorn till xenonstrålkastaren samt ett med egr ventilen. Ett mindre problem men ändå ett störande var när ryggstödet fastnade i nedfällt läge.

Ang Xenon sa la givaren bara av ingen förvarning. Strålkastarna stod då i nedersta läget. Byttes på Maxitrygg garanti.

Ang erg. Fick åka in 2 ggr för att motorn inte gick att varva över ca 2500rpm, så kallat limpmode. Första gången sa de att en kabel var avskavd, anda gången byttes egr ventilen sen gick bilen bra.

Baksätet. Den "plastplupp" som ska se till att bältet inte åker för långt in hade lossnat så att säkerhetsbältet i mitten gick inte att rulla ut, naturligtvis när baksätet var fällt. Så det gick inte att vika upp.

OBS: Kopplingen var bytt på min vid 5000mil.
Användarvisningsbild
av Jallemet
Jag köpte min D2 classic i januari i år med 7600 på mätaren och har fram tills idag lagt på ytterligare 1100 mil, inga driftstörningar än.

Kopplingen var bytt på garantin enligt Volvo.

Det är ju allt annat än racing i en diesel på 1.6l men för mig som använder den som pendlarbil är den kalas. Tvillingvagnen får plats med lite meck.

Några 0,43 har jag inte sett än men 0,48 på 1100 mil är helt ok.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
av JoMa
Tack för fler bra svar Jallemet, Volvofantast och Mini_ice!

Jag har varit i kontakt med Volvo också och de tar inte detta på någon form av Goodwill i dagsläget. Kanske när bilen var nyare men inte när det rullat 9700 mil och är 6 år gammal. Snålt kan jag tycka när detta uppenbarligen verkar vara ett vanligt fel.. Oh well, frågan är om jag vågar köpa eller om det bara bli pannkaka av kopplingen efter några mil. Känns inte som någon som direkt går att underhålla heller förutom att köra snällt med kopplingen och inte dra släp i tid och otid. Kluven!
av JoMa
TommyP86 skrev:Pruta vad ett byte kostar (give or take) och byt den om det är det enda som hindrar ett köp
Jag försöker pruta men säljaren är inte beredd att sälja för mindre än 105.000. Jag tycker att det är lite väl högt eller är det jag som är snål?
Varken kamrem eller koppling är bytt. Visserligen är den några år eller tusen mil kvar tills kamremmen behöver bytas och det finns inget som säger att kopplingen kommer rasa, men ändå. Skulle ni betala 105.000:-?

Johan
Användarvisningsbild
av Jallemet
Jag betalade 120k för min i Januari med 7660 på mätaren, skinn, voc, integrerade barnkuddar, isofix, löstagbar dragkrok, och bakvinge. Inga vinterdäck.

Det var skinnet som avgjorde då det är småknytt hemma som lottar och dräller.

Låg skatt och låg förbrukning räknade jag också på när jag pendlar 11 mil på vardagar. Skulle jag haft närmare till jobbet hade det blivit en bensinare.

Ska jag dra tyngre släp då har jag en V70 till det.

Du behöver inte vara rädd för service, det är ett stående problem oavsett fordon, utan du får avgöra hur ditt nyttjande ser ut helt enkelt. Jag är nöjd med min iaf.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av TommyP86
Såg den på blocket, och ja, det är väl ett ok pris. Kommer kopplingen gå sönder? Troligen, ingen vet när. Jag hade köpt och glömt det där. Täcker blockets begsgnatförsäkring nåt runt de milen?

(För dom pengarna hade jag utan tvivel köpt en v60 r-design, men det är jag det)

Du vrider runt motorn (gärna utan tändst[…]

Trycket i systemet lär öka märkbart[…]

@fjohan82 , Bara texten "Changes color as it[…]

Alla är vi olika. I kanske uppskattat 60-70% […]