NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Tänd meddelandet när du kör? Jag har också haft problem, det var med en givare till filtret. Dock startade bilen som den skulle, men den blev i princip okörbar under färd, dvs helt kraftlös. Detta vid 8300 mil (2013-04). Felkoden enligt protokollet från Volvo var "ECM-P200200". De bytte slang och rör tryckgivare partikelfilter. Givare: VO 31338869 och Slang: VO 31338868. Felsökning, byte och material gick på 3309:-. Bilens dator trodde att partikelfiltret var igensatt. Nu har bilen gått drygt 19200 mil och problemet har inte återkommit.
av flub
flub skrev: Hittade materiallista på slangpaketet.
Kod: Markera allt
- High temperature resistant silicone hose, ø 5 mm, 1 meter length
- High temperature resistant silicone hose, 6.5 mm, 1 meter length
Prova byt slangen, jag har en tidigare tråd om detta givarfel men jag hade då bara P2002 felkoden, Men det kanske beror på vilken slang som går sönder.
Okulärt såg slangen bra ut men det var bara värmeskyddet som var "helt". slangen var bara hårda småbitar innuti,
av PhilipO
En snabb googlesökning gav mig detta alternativ till vakuumslang: http://www.do88.se/sv/artiklar/silikons ... index.html
De borde väl funka bättre än Biltemas då antar jag... :)
Nu är det bara det stora problemet kvar.. att byta dem. Sist gång jag kontrollerade dem i motorrummet så satt de på ett väldigt jobbigt ställe där man borde lossa ett flertal komponenter för att komma åt dem... Men först så måste jag köpa mig skyddshandskar då jag fick ett antal skärsår på händerna igår när jag bytte givare.. Sätter de in rakblad i motorrummen nu för tiden för att man inte skall meka själv?
av Frohm
borde gå på motorgaranti helt klart!! betala självrisk och låt volvo fixa det.. borde va så iallafall.. motorgarantin har hjälpt mig på kondensor och värmare...
av Lövet
Finns även en avgasgaranti där tillverkaren är skyldig att betala allt upp till nånstans 5 år 10000 mil. Tror nog DPF borde ingå där.
Lövet skrev:Finns även en avgasgaranti där tillverkaren är skyldig att betala allt upp till nånstans 5 år 10000 mil. Tror nog DPF borde ingå där.
5 år eller 8K , beroende på vilken gräns man passerar först, tror det finns nåt om det på Transportstyrelsens hemsida. TS @5800 mil har inget att oroa sig för, in på verkstad och kräv att det fixas utan kostnad inom avgasgarantin. Kan ju hända att det blev knas pga låg spänning och att det bara krävs en återställning med hjälp av Vida

Har själv fått en EGR och en tryckgivare till partikelfällan utbytt via den garantin, så partikelfilter borde omfattas också om det inte räknas som slitagedel?

Själv är jag inne på den 4e tryckgivaren nu innan 14K, har dock bara behövt betala för en , kort och gott en skitkonstruktion, eller så har Volvo placerat den på ett olämpligt ställe. Har en bekant med Citroen C4 som har samma givare , men där sitter den vid kylaren så den blir uppvärmd. Han har aldrig bytt sin givare långt över 30K nu

Ett "underhållsfritt" partikelfilter som i aktuellt fall tycker man borde bytas utan kostnad under bilens livscykel, men det lär väl aldrig Volvo stå för...
av PhilipO
Tack för tipset med avgasgarantin men min bil tillverkades i Januari 2011 och reggades den 2 Mars 2011 vilket gör att bilen nu är 5 år och 9 månader typ..
Tyvärr så misstänker jag att blint pekar på att 5 år har passerat och säger Njet!

Nu har jag fått reda på lite mer om bilen tack vare att en kompis till min kompis hade en Vida Dice moj.
Nu vet jag att felkoden P24a4 betyder: Diesel Particulate Filter Soot Accumulation Too High.
Vilket passar temat för de övriga felkoderna,
P2463 - Diesel Particulate Filter Soot Accumulation
P246c - Diesel Particulate Filter Restriction - Forced Limited Power

Vi har även testat att släcka felkoderna med Vida Dice men det har inte fungerat, de har poppat upp igen när vi skannade om bilen.
Vi testade detta tre gånger och följde manualen så vi relativt säkra på att vi gjorde rätt....

Testade även värdena på trycksensorn och fick följande:
1.68 hPa med motorn avstängd och nyckeln i läge 2.
6.5 hPa med tomgång (ca 800 rpm)
~20 hPa vid ~1500 rpm
Bra eller dåligt?

Vi hittade även ett värde på mängden sot i DPF:n och det låg på 88g.
Det är ju med all säkerhet framräknat på något sätt då jag inte tror att det sitter en våg i DPF:n som väger allt..
Hur bra/dåligt är detta värde?

Vad säger ni experter, är det slangarna mellan DPF och tryckgivaren/vakuumsensorn som är kaputt?
Eller är det så att det verkligen är DPF:n som är boven i dramat?
Med hjälp av Vida bör det gå att köra en tvingad regenerering av partikelfiltret, förhoppningsvis försvinner felet då, annars får du hoppas på att någon av slangarna har brustit. En första koll kan du göra med tryckluft, lätta på slangarna vid tryckgivaren , plugga utblåset i ljuddämparen baktill och blås lite lätt med en blåspicka i den ena slangen. Kommer det luft i den andra slangen borde de vara hela.

Synd att du haft bilen så pass länge att garantier bör vara avslutade, du kan dock åberopa Konsumentköplagen, men måste då kunna bevisa att felet var ursprungligt.

Det kan iofs te sig lätt genom att bara hävda att det står att partikelfiltret är underhållsfritt och skall normalt hålla bilen ut, om det står det någonstans ? ( I så fall vilseledande marknadsföring?).

Mindre än 6000 mil får ju anses som ett kraftigt avvikande mönster om man jämför med andra bilar med samma motor och filter. I och med att bilen servats enligt program så tycker man Volvo borde ta ev felande partikelfilter på goodwill.
Du har väl förhoppningsvis maskinskadeförsäkring som täcker felet för de gäller beroende på bolag ända upp till 10 år/ 15K vilket som kommer först.

Jag tror dock inte att det är stopp i filtret.

I mitt senaste fall var det kommunikationen till tryckgivaren som lagt av, den indikerade permanent fel som inte gick att återställa, kanske du har samma fel ? (Jag har iofs en 2.0D , men givaren skall vara densamma)

Meken nämnde att det varit några fall där kardeler brustit i kabeln som går till tryckgivaren pga skarpt veck vid kontakten.

Här är iaf lagen , antar att det är aktuell utgåva.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20110318.htm , se § 21 - 29

Spelar det roll hur länge värmaren ä[…]

Sonens bil har blivit extremt svårstartad oc[…]

EX60

Ett tips för den som vill kika irl och har v&[…]

ja, alla nät stängs inte över en na[…]