Med hjälp av Vida bör det gå att köra en tvingad regenerering av partikelfiltret, förhoppningsvis försvinner felet då, annars får du hoppas på att någon av slangarna har brustit. En första koll kan du göra med tryckluft, lätta på slangarna vid tryckgivaren , plugga utblåset i ljuddämparen baktill och blås lite lätt med en blåspicka i den ena slangen. Kommer det luft i den andra slangen borde de vara hela.
Synd att du haft bilen så pass länge att garantier bör vara avslutade, du kan dock åberopa Konsumentköplagen, men måste då kunna bevisa att felet var ursprungligt.
Det kan iofs te sig lätt genom att bara hävda att det står att partikelfiltret är underhållsfritt och skall normalt hålla bilen ut, om det står det någonstans ? ( I så fall vilseledande marknadsföring?).
Mindre än 6000 mil får ju anses som ett kraftigt avvikande mönster om man jämför med andra bilar med samma motor och filter. I och med att bilen servats enligt program så tycker man Volvo borde ta ev felande partikelfilter på goodwill.
Du har väl förhoppningsvis maskinskadeförsäkring som täcker felet för de gäller beroende på bolag ända upp till 10 år/ 15K vilket som kommer först.
Jag tror dock inte att det är stopp i filtret.
I mitt senaste fall var det kommunikationen till tryckgivaren som lagt av, den indikerade permanent fel som inte gick att återställa, kanske du har samma fel ? (Jag har iofs en 2.0D , men givaren skall vara densamma)
Meken nämnde att det varit några fall där kardeler brustit i kabeln som går till tryckgivaren pga skarpt veck vid kontakten.
Här är iaf lagen , antar att det är aktuell utgåva.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20110318.htm , se § 21 - 29