NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag inbillar mig att det inte är så svårt. Rent krasst lite kablar och kontakter samt en liten styrenhet om jag tolkat bilderna rätt. Fick hem denna igår iaf.
Bild

Skickat från min LG-H850 via Tapatalk
Nä monteringen oroar jag mig inte för ett dugg, jag blir inte klok på vilka delar som behövs bara. Därav förfrågan om VIDA-instruktioner då jag antar att de är mer specifika beroende på vilken typ man ska installera.

Skickat från min LG-H850 via Tapatalk
Jag lyfter den här tråden igen, jag har svårt att släppa tanken på ämnet, framförallt då jag ändå har en del hemma och har ytterligare en del på gång. Och behöver rejält med hjälp här.

En bekant tog sig till en bilskrot åt mig, där det fanns 3st objekt med USB och telefon. Perfekt tänkte jag, plocka båda men prioritera den lilla styrenheten som behövs för USB som ska sitta till höger om vattenfallet.
Sagt och gjort, han letade men fann ingen styrenhet. Ena bilen var precis inkommen och helt orörd inuti, så han lyfte undan mattan på högersidan och fann... Inget. Ingen styrenhet. Vafan?!

Bild

Han letade vidare och fann i båda bilar dessa enheter, inte riktigt på samma plats som styrenheten för USB skulle sitta men nästan:
Bild

Den ser alltså ut såhär och verkar vara styrenhet för telefonen:
Bild

Men hur kommer det sig att det inte fanns någon styrenhet för USB? Telefonenheten fanns som sagt i båda bilarna. Sitter styrenheten för USB monterad någon annanstans när det monteras på fabrik?
Monteringsbeskrivningen för USB pekar ju på att den ska sitta mellan vattenfallet och handskfacket.

Eller kom det tillslut en enhet (typ telefonenheten) där USB-enheten är inbyggd i den för att spara plats?
Tänk såhär: välja USB från fabrik från modellår XX = telefon som standard = de delar enhet.

Det låter långsökt men jag kan verkligen inte förstå detta. Någon som har koll?
Notera också att kollar man monteringsanvisningen för just telefon så ser den enheten inte alls ut som den han hittade åt mig.
Jag har eftermonterat iPod+USB i min S80 II och där vill jag minnas att a) bilar med PS fr.o.m MY08 någonstans har USB från fabrik b) bilar byggda efter 2008-2009 (minns inte) har ingen dedikerad styrenhet utan har det inbyggt i stereon någon annanstans.

USB- och AUX-porten på bilden några inlägg tidigare verkar ha ganska långa sladdar dessutom. Kanske att de ska kopplas in bara? Monteringskablaget är bara en Y-koppling så du skarvar dig in på en annan härva, iaf i min bil då.
Schmoyoho skrev:Jag har eftermonterat iPod+USB i min S80 II och där vill jag minnas att a) bilar med PS fr.o.m MY08 någonstans har USB från fabrik b) bilar byggda efter 2008-2009 (minns inte) har ingen dedikerad styrenhet utan har det inbyggt i stereon någon annanstans.

USB- och AUX-porten på bilden några inlägg tidigare verkar ha ganska långa sladdar dessutom. Kanske att de ska kopplas in bara? Monteringskablaget är bara en Y-koppling så du skarvar dig in på en annan härva, iaf i min bil då.
Är troligen så, samma på min 09a bara ett y-kablage ner till lådan och tillbaka, medan jag sett i någon monteringsanvisning att de går direkt från uttaget in bak på stereon..
Fasen va märkligt, men det låter ju rimligt förstås.
Visst är det inte bara att swappa stereo (cdläsaren) på dessa bilar? Vill minnas att jag läst tidigare att folk försökt att byta ut en trasig cdläsare mot en ny men att det inte gått, kanske att det behövde programmeras något via VIDA...?
Man kan behöva ladda "ITP remove" (mjukvara) innan bilen accepterar ny hårdvara. Jag behövde inte det på min bil trots att styrenheten, som jag behövde för att min bil är ett gammalt skrälle, var ett bättre begagnad exemplar från skroten. Vet inte vad skillnaden är men du ska ju ändå ladda mjukvaran sen så låt verkstaden lösa det.
Ja precis.
Det låter som att jag själv får besöka en skrot och hoppas på det bästa. Fan. Nu blev projektet än mer utdraget. :D
Synd att de ska ligga så förbannat långt bort...
Hej, jag hade flyt och den V50-08:a som jag köpte för ett tag sedan hade USB monterat (utan att säljaren hade spec:at det i annonsen: flyt!!)

Hade lite skrammel från bakom vattenfallet och hade loss prylarna och vad jag minns nu (tog ej foton av styrenheterna) så skulle jag gissa att USB-option innebär att man byter ut själva radio-enheten till en som stödjer USB?? Jag hade iallafall inte två MOST-anslutna prylar där bakom utan det vara bara en (vad jag minns).

Får jag möjlighet skall jag ta loss prylarna och ta ett foto på grejerna.

Jag har enbart USB/Ipod, ej telefon-optionen.

Spelar det roll hur länge värmaren ä[…]

Sonens bil har blivit extremt svårstartad oc[…]

EX60

Ett tips för den som vill kika irl och har v&[…]

ja, alla nät stängs inte över en na[…]