dieselputte skrev:Möjligt att det är torx fram och nåt annat bak? Kommer inte ihåg själv trots att jag varit loss med alla ok en gång.
Nu har jag haft bilen hos en kompis och vi har mekat hela dagen.
Vi hade loss oket från hållaren, jag kan säga som så att hävarmen var väldigt stumm.
Vi använde både 5-56 och bromsrengöring.. sprutade massor och försökte motionera armen.
Vi hade loss fjädern också..
vajern löpte fritt också.
Slutsatsen är att det verkar som om fjädern inte orkar pressa tillbaka hävarmen.
Vilket resulterar i att om man drar åt handbromsen så bromsar ju hjulet som det ska..
men släpper man upp så ligger bromsen på litegrann.. då måste man med en skruvmejsel trycka tillbaka armen ungefär
1cm. Så frågan är vad man ska hitta på? byta ut oket, skaffa en ny/begad fjäder eller lämna in på volvo/annan verkstad?
Vi har försökt så gott vi kan att motionera.. vi har både suttit o dragit o släppt på handbromsspaken, vi har smort samtidigt..
vi har försökt med polygrip vridit på hävarmen. Men den går ju inte superlätt om man säger så.. man vet ju inte hur det ska kännas.
man får ju ta i lite.
Så lösningen temporärt är att ge tusan att dra i handbromsen.
Som du skrev längre upp feltema har ju ok för 799kr.
Frågan är om det är värt att köpa ett nytt ok och sätta dit själv? undrar om de är jävligt att få loss bromsslangen o de där?
Min kompis tror att de är fjädern på hävarmen som har tappat spänsten eftersom bromsen har legat på o blivit riktigt varm.. fälgen har varit riktigt het.
Därför kanske en ny fjäder kan vara en lösning men de är bara en teori. Verkar ju inte gå att motionera upp det bättre än vi lyckats med.
Därför tänkte jag kanske att man kanske ska köpa ett feltema-ok :)
Eller om man kan komma åt en fjäder från skroten? fast dom vill väl bara sälja ett helt ok.
Tips o förslag mottages gärna.