NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rosen32
Torny skrev: mån 06 mar 2017, 18:12 Hej

Bränslefilter byte på Volvo V50 D2 114hk motorkod D4162T.

Lossa fästet ovanför filtret som är till kåpan över motorn, lossa även bränsleledningarna och kontakten på filtret.

Lossa filtret från bilen två skruvar, sedan lossa filtret från filter huset tre skruvar.

Montera tillbaka i omvänd ordning.

Lufta genom att lossa returledningen till tanken på T-et. Där ett rör kommer från högtryckspumpen och ett rör från spridarnas retur.

Anslut en vakuumpump (Bränsleblåsa) med slang 10mm inv. till T-et, pumpa till all luft är ute.

Bytet med luftning tar cirka 15 minuter.

Jag bytte filter pga. felkod P200200 och P244A00. Byte av bränslefilter avhjälpte felkoderna.

/Torny
Jag har samma problem med min V50 D2 2011 (MY2012) men vet inte exakt hur jag ska lösa det med avluftning.

Jag bytte dieselvärmare i bilen och lät slangarna (då även den lilla bränsleslangen) stå en timme öppna i en paus när jag tagit ut den gamla och innan jag satt i den nya. Rörde inget annat under huven.
Vid test efteråt fungerade dieselvärmaren perfekt. Några timmar senare skulle jag starta bilen, den startade inte. Kom då på att jag vid ett bränslefilterbyte för några år sedan hade samma problem, vilket jag då löste genom att pumpa upp diesel till/ur filtret med en båtbälg med slang för att sedan lyckas starta bilden. Då var det sommar.

Nu har jag testat samma, genom att koppla in pumpen till filtret där slangen med en vit klämma (som man trycker ned för att ta ut) sitter. Den slangen har även ett sorts gult motstånd i sig, och en kabel kopplad in på slangens koppling som ett L – den som går rakt mot motorn/vänster och är den slang närmast fronten. Den övre går bakåt i bilen ser det ut som.
Jag fick fram diesel när jag pumpar, efter en hel del pumpande.
Problemet är att bilen fortfarande inte startar, utomhus, när jag testar.
En tanke jag hade var att det kanske inte går att förvärma dieslen rätt när man gör på detta vis?

Sedan läste jag om en annan som detta förfarande inte räckte för, utan lyckades först när han pumpade fram diesel manuellt. Jag försökte då koppla in båtpumpen med slang från filter till själva slangen, tejpa ihop med eltejp och få det hyfsat tätt. Det gick väl nästan, droppade lite och kom in lite luft, inte optimalt. Testade låta en annan försöka starta bilen medan jag lätt pumpade för att få fram diesel till motorn. Men icke.

Lufta genom att lossa returledningen till tanken på T-et. Där ett rör kommer från högtryckspumpen och ett rör från spridarnas retur.

Gör jag rätt? Är det rätt ledning?
Vad är det för "returledning på T-et" som nämnts? En annan bättre koppling att pumpa i?

Känns verkligen som att det MÅSTE vara detta som är felet eftersom dieselvärmaren fungerar felfritt och jag inte rört något annat vid bytet. Även säkringarna verkar hela.
Byta bränslefilter V50 D2 -12

Jeg gjorde dette. ✅ https://youtu.be/doQA1WrCEW[…]

Løs del

Mulig. Helt deformert. Takk for svar

Yes det ingick på vparts! Dock ej lå[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design

Vad visade den direkt efter service då?