NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
#945571
Eolysvätska/additiv är det som bilan använder när partikelfiltret/DPF/partikelfälla/sotfilter (samma sak) ska regenereras, eldas ur för att kunna fortsätta att fånga upp skadliga partiklar. Viktigt att det finns vätska i den separata behållaren för att regenereringen ska fungera.
av dieselputte
#945576
Eolys fungerar som en katalysator och hjälper till att förbränna sotpartiklar i partikeltfiltret. Ovanför bakaxeln finns en liten tank där man fyller på eolys (man byter inte). Varje gång man tankar mer än 5 liter diesel så känner systemet av detta via tanknivåmätaren och injicerar lite eolys från dess tank till bränsletanken.

När sedan bilen regenererar styr man om bränsleinsprutningen så att avgastemperaturen stiger varvid sotet förbränns. Bilen känner av trycket före och efter partikelfiltret och avslutar regenereringen när tryckskillnaden gått ner tillräckligt. Omvänt gäller att när tryckskillnaden är för stor så starta regenerering.

Eolysen är beräknad att räcka c 6000 mil, har läst om en del som kört längre. Jag fyllde på för andra gången innan 11500 mil och nästan hela dunken gick i enl Volvo meken.

Utan eolys så kan inte sotet förbrännas i partikelfiltret och det blir då regenereringar som i princip inte gör någon nytta . Sök mer på forumet om ständig regenerering och rusande dieselmotor så förstår du att eolys är viktig.

I ditt fall är det viktigast att fylla på eolys. Du får lära dig att känna symptomen när bilen regenererar (ryckig gång + momentan förbrukning stiger ) och hålla koll på intervallen, ofta runt 70-80 mil mellan. När det sker typ var 10e mil så kan det vara dags för byte av partikelfiltret.
Användarvisningsbild
av SvenB
#945647
Robin2161 skrev: Då väntar jag troligtvis med partikelfilter!
Hoppas att du inte ångrar det beslutet. Men för att kunna avgöra om du verkligen skall göra det, läs de inlägg om rusande dieselmotorer som "dieselputte" hänvisar till

dieselputte skrev: Sök mer på forumet om ständig regenerering och rusande dieselmotor så förstår du att eolys är viktig.

I ditt fall är det viktigast att fylla på eolys. Du får lära dig att känna symptomen när bilen regenererar (ryckig gång + momentan förbrukning stiger ) och hålla koll på intervallen, ofta runt 70-80 mil mellan. När det sker typ var 10e mil så kan det vara dags för byte av partikelfiltret.

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]