NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dieselputte skrev:Eolys har ett helt annat syfte gällande partikelfiltret och har inget att göra med bränslefiltret.

Ett tips ang den gröna kopplingen. Sist jag servade bilen fyllde meken på Eolys och detta gjorde med en vanlig påfyllningsdunk med tillhörande slangar, kopplingar , kran etc som man köper för c 1500kr. Antar att de kasserar dessa när de är tomma, så åk in till närmaste Volvo verkstad och fråga om du inte kan få en sådan begagnad koppling i utbyte mot en vetelängd till deras fikapaus. Gör rent den ordentligt och tänk isf på att Eolysen är giftig.

Som jag nämnde, möjligt att man kan köpa kopplingen löst, så kolla med reservdelsavdelningen först då den kanske är billigare än en vetelängd :wink:

Kollade snabbt i min bil och det kanske går att sätta slangen från luftningspumpen direkt på returslangens rör ut från bränslepumpen utan den gröna kopplingen.
Tack för tipsen! Jag har nog koll på läget nu, så i veckan blir det byte. Jag köpte gummipump och slang på biltema. När jag tog bort den gröna kopplingen så ser det ut som jag bara skall kunna sätta dit slangen utan att ha en egen snabbkoppling. Återkommer hur det går.
Hej igen!
I väntan på att få hem filtret så var jag ned till bilen för att testa avluftningen en gång innan jag drar isär allting.
Såg nu att det var luft i bränsleslangen sista 15-20 cm innan bränslepumpen (något jag totalt har missat innan..). Så jag kopplade in gummipumpen vid returen och pumpade. Gick fint och jag såg tydligt hur bränslet rörde sig mot bränslepumpen. När det var ca 10cm luft kvar så tog det dock tvärstopp, det gick verkligen inte och pumpa ut något mer och testa även att ta bort gummipumpen och suga i slangen från returen, men det var helt tvärstopp.

Jag har varit osäkert på om det verkligen är bränslefiltret som är igensatt och därför gör att bilen inte vill starta men jag tänker nu att det här lär ju bevisa att det förmodligen är så, för om det inte kommer igenom filtre lär ju inte heller bränslet efter filtret kunna röra sig, right!?
Rätta mig om jag har fel! :roll:
Troligt stopp i filtret, bara att invänta det nya och hålla tummarna. Möjligt att det är fullt med vatten i filtret, man kan lätta på en dräneringsnippel som sitter ovanpå filtret. Skydda först generatron med en handduk. Anslut en genomskinlig bränsleslang som du drar hela vägen ner till marken och avslutar i nåt kärl. Lossa lite försiktigt på nippeln så skall det förhoppningsvis börja rinna och då ser du om det är vatten. När det ser ut att vara enbart diesel kan du dra åt och prova lufta igen.

Jag har själv aldrig luftat eftersom filter bytts vid service 2 ggr.
Vattenavrinningen på filtret sitter på framsidan av filterkoppen långt ner och mot kylaren. Den på ovansidan är en luftningsnippel. Vatten är "tyngre" än dieseln och lägger sig i botten på koppen och kan även frysa vilket täpper filtret om vattenmängden är för stor.
Sierra94 skrev:Vattenavrinningen på filtret sitter på framsidan av filterkoppen långt ner och mot kylaren. Den på ovansidan är en luftningsnippel. Vatten är "tyngre" än dieseln och lägger sig i botten på koppen och kan även frysa vilket täpper filtret om vattenmängden är för stor.

Oops, fel av mig, citerade Haynes boken fel.
Hej igen, har idag varit ute och bytt filter. Allt gick bra och det var mycket skit i hållaren.
Men sen när jag skulle avlufta blev det stopp..
Jag testa att avlufta från returen men det blev precis som innan bytet, efter en stund tar det tvärstopp.
Jag fick höra av en att systemet kan ibland vara för "stort" så pumpen orkar inte att avlufta från returen.

Så nu tänkte jag avlufta enligt Vidas beskrivning.
Som jag tolkar det så ska jag först dra ut bränsle slangen som går in i bränslepumpen (från filtret). Stoppa den ändan i ett kärl.
Sen ska jag ta loss ändan som går Ut från filtret.
Sätta pumpen mellan Filtret och den ända som satt där före, det blir alltså som en skarvning.
Sen ska jag pumpa till det inte är någon luft kvar och det endast kommer diesel i kärlet.
Jag tyckte det var en svårtolkad beskrivning men kan detta stämma?

I sådana fall vill jag har ytterligare hjälp. Jag får inte loss kopplingen som går in i bränslepumpen. Jag tänkte lägga upp en bild men imageshack vill inte samarbeta för tillfället. De kommer strax..

Förresten, enligt vida ska jag koppla så att pilen på gummipumpen är riktad MOT filtret om jag kopplar det som jag beskrev, verkar inte detta skumt? Känns inte som att det ska stå fel i Vida heller..
Här kommer bilderna på kopplingen som jag inte lyckas få loss.. Slangen kommer alltså från filtret till bränslepumpen.
De två sakerna på sidan som pekar snett nedåt från kopplingens topp ser ut att ha gått av, så den ser förmodligen lite annorlunda ut från början. Någon som har en ide om hur jag ska lyckas få loss den?
Bild
Bild

Eller om någon har ett annat tips på hur jag ska avlufta, jag kan inte lufta från från returens snabbkoppling som sitter vid bränslefiltret, det verkar som att pumpen är för svag.
Hmm, det där anslutningen skiljer sig lite från den som visas i Haynes boken. Där ser den ut att vara gjord i metall (silverfärgad) och det är en svart u formad plastring som skall bändas bort med en liten platt skruvmejsel. Jag antar att slanganslutningen skall lyftas uppåt.

Som du nämner, det ser ut som något fattas , möjligt att det är låsningen så det kanske bara är att dra den uppåt?

Får nog hoppas någon annan kan bidra med tips om detta.
dieselputte skrev:Hmm, det där anslutningen skiljer sig lite från den som visas i Haynes boken. Där ser den ut att vara gjord i metall (silverfärgad) och det är en svart u formad plastring som skall bändas bort med en liten platt skruvmejsel. Jag antar att slanganslutningen skall lyftas uppåt.

Som du nämner, det ser ut som något fattas , möjligt att det är låsningen så det kanske bara är att dra den uppåt?

Får nog hoppas någon annan kan bidra med tips om detta.
Jag har försökt dragit den uppåt men går verkligen inte.
Kopplingen går att vrida ganska lätt så jag funderade på om det är så låsningen fungerar, men eftersom bränsleslangen är så pass hård så lyckas jag bara vrida ca 1/8 varv åt vardera håll, utan resultat givetvis.
Känns som jag har sökt igenom hela internet men lyckas inte hitta den någon annanstans heller.
Det som står uppe på är VOSS, och ett litet b.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]