- tis 06 jan 2015, 19:01
dieselputte skrev:Eolys har ett helt annat syfte gällande partikelfiltret och har inget att göra med bränslefiltret.Tack för tipsen! Jag har nog koll på läget nu, så i veckan blir det byte. Jag köpte gummipump och slang på biltema. När jag tog bort den gröna kopplingen så ser det ut som jag bara skall kunna sätta dit slangen utan att ha en egen snabbkoppling. Återkommer hur det går.
Ett tips ang den gröna kopplingen. Sist jag servade bilen fyllde meken på Eolys och detta gjorde med en vanlig påfyllningsdunk med tillhörande slangar, kopplingar , kran etc som man köper för c 1500kr. Antar att de kasserar dessa när de är tomma, så åk in till närmaste Volvo verkstad och fråga om du inte kan få en sådan begagnad koppling i utbyte mot en vetelängd till deras fikapaus. Gör rent den ordentligt och tänk isf på att Eolysen är giftig.
Som jag nämnde, möjligt att man kan köpa kopplingen löst, så kolla med reservdelsavdelningen först då den kanske är billigare än en vetelängd![]()
Kollade snabbt i min bil och det kanske går att sätta slangen från luftningspumpen direkt på returslangens rör ut från bränslepumpen utan den gröna kopplingen.

- By Stiffmeister