NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Han har väl inte snackat om hävning? Sakerna du tar upp har såklart betydelse, och jqg håller med om att det som talar för TS fördel gällande att få det till ett ursprungligt fel är att bilen är relativt ny.
Användarvisningsbild
av Vojje
läste fel. Hävda skrev TS, inte häva :D

jag omformulerar. Hävdning av köpet är uteslutet :-)-)
av roggabear
Kontrollerade igår kväll broms/kopplingsvätskenivå (samma behållare väl!) och den var strax under min.
Kikade också ner i motorutrymmet och såg ett läckage ganska långt fram, mellan motor och batteri så att säga. Skulle kanske kunna tyda på att det än ngn cylinder som gett upp och läcker.

Vet inte var ag ska leta efter slav- huvudcylindrarna, och konstatera läckage från dem, tips?

Fyllde på med ny DOT4 vätska igår och ska försöka hålla ögonen på vad som händer (mer läckage/sänkt nivå i behållaren).

Mailade också säljaren och beskrev vad som hänt, fick svar att "förmodligen är det returfjädern till kopplingspedalen som gett upp. I så fall inget märkvärdigt ingrepp." Jag hade när jag skickade mailet till säljaren inte konstaterat läckaget ännu. Så nu har jag ialla fall påtalat felet innan 6 månader har passerat, och fått wett svar på dem som bekräftelse på att de mottagit detta. Vad nu det kan vara värt.

Nästa steg blir nog att försöka få in bilen på verkstad för felsökninig. det sura är att vi har en skidresa inplanerad nästa vecka. Gissar att man inte törs åka med detta symptom ca 100 mil ToR!
Användarvisningsbild
av Vojje
om du kan se hydraulvätskan i motorrummet kan du nog utesluta slaven.
det borde finnas en luftningsnippel i änden på slavcylindern. Är det den som läcker?

om jag varit du hade jag under alla omständigheter (nästan) varit med vid felsökningen. Ett underbart tillfälle för en verkstad att hävda att de måsta riva hela kopplingen ...
av roggabear
Håller på och jagar tid på verkstad för fullt nu...

Något jag noterat de senaste dagarna är att kopplingen fungerar nu utan att haka upp sig, har inte hänt sedan i måndags förmiddag. Vätskenivån i broms/kopplingsvätskebehållaren har hållit sig konstant sedan sista påfyllningen i måndags runt lunch tid.

Märkligt!
av roggabear
Har nu varit inne på Bilia och de har felsökt och konstaterar att det med 99% sannolikhet är slavcylingern som läcker.
Tid för reparation bokad på måndag. Borde väl gå på maskinskadedelen i försäkringen! ska även meddela säljaren och se vad de säger om detta!
av roggabear
Nu har Bilia tittat på bilen och säger att med 99% sannolikhet är det slavcylindern som behöver bytas. Killen som felsökare sade att det behöver inte bli så dyrt. Tyvärr hade de inte tid innan onsdag (jag ska ju på skidresa då) men de ringde runt och hittade en annan bilia verkstad i Stockholm som kunde fixa bilen på måndag. Bra tänkte jag, men Kom sen att tänka på att jag inte frågat om kostnadsuppskattning. Ringde gå till Biliaverkstaden som ska fixa bilen och fick prata direkt med teknikern som är bokad på måndag. Efter att jag presenterat mig och sagt att jag hade en tid bokad för min Volvo hos honom på måndag då säger han "javisst, V50n som jag ska byta koppling på!"

Va, svarar jag, slavcylindern var det väl, varpå han svarar att hela kopplingen sannolikt behöver bytas, då det nog kommit bromsvätska på lamellen. Kostnad för detta bli ca 13.000 kr.

Lite chockad av detta undrar jag nu, är det ett troligt scenario att hela kopplingen behöver bytas eller är det dom någon skrev ovan något som teknikern passar på att göra bara för att de får chansen? Är 13.000 en rimlig kostnad för detta isåfall?
Användarvisningsbild
av joel80
Men vad sa handlaren angående reklamation och 6-månadersregeln?
av roggabear
joel80 skrev:Men vad sa handlaren angående reklamation och 6-månadersregeln?
Handlaren svarade enbart följande:

"Min uppfattning om KKL är att det gäller fel som funnits sedan leverans, men av olika anledningar inte visat sig, eller upptäckts förrän senare."

Jag tolkar detta svar som att han menar att felet inte fanns när bilen levererades.
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]