NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
Då har de de finstilta pappren där man friskrivit sig i högsta hugg. :)
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Xibbe skrev:Det är en dRIVE, kan ju för fan inte ens köra om en traktor på motorväg.
Du kanske skulle valt något annat motoralternativ då :p
Användarvisningsbild
av Xibbe
kebabpizza skrev:
Xibbe skrev:Det är en dRIVE, kan ju för fan inte ens köra om en traktor på motorväg.
Du kanske skulle valt något annat motoralternativ då :p
Njaa, 1000kr i skatt och 5000 i helförsäkring. Gratis parkering för miljöbil + spar ca 5000kr om året på bränsle jämnfört med min saab 9-3 jag hade innan.
Men ja, motorn, de e ju de enda. :(
Användarvisningsbild
av Xibbe
Hur länge har man garantin i vanliga fall om man inte sätter i en trimbox?
av pommfrittlund
hej
kör själv med en billig box sen ett par år tillbaka,(märke; proracing) har funkat bra.ca 1000 kr.
har även provat ett ecu-trim,(5000kr.)på samma bil,så jag vet skillnad på dom två trimalternativen.

betydligt mer mos med ecu-trim,där turbotrycket ökades rejält,men den lilla turbon räcker inte att leverera i högre varvtal.
båda alternativen ger iaf bättre köregenskaper

en fördel med boxen är att den enkelt kan stängas av/kopplas ur om det skulle behövas+billig i inköp
sen behöver man ju inte ge full gas på låga växlar,om man är rädd för att nåt ska ta skada.
den högre effekten ska ju användas mest till omkörningar..?

bränslepumpens liv förkortas med alla trimalternativ,med högre tryck.
ökat turbotryck sliter förstås mer på turbon,(ecu-trim)
tror inte att drivaxlar och växellåda tar så mycket mer stryk av 20-30 hk extra,vid normal körning.
skulle själv aldrig betala 4-5000kr för en box.en billig gör i stort sätt samma jobb.
av Lövet
En box förstör partikelfiltret, det gör inte en ommappning. På en bil som DRIVe som har ganska billiga filter kanske man kan leva med kortare livslängd men på en bil med underhållsfritt filter kan det bli en reparation i 15-20 tusen kronors klassen.
av pommfrittlund
en box sotar igen p-filter fortare än original,visst.
men att påstå att en ommappning inte gör det,är lite väl vågat att säga.
min ecu-trimmade 1,6d rök rejält svart med fullgasacceleration.. :) (utan p-filter)
nu med box-trim ser jag ingen svartrök alls..
nu spelar det ingen roll på min bil,då filtret inte finns kvar.

beror ju mycket på hur programvaran är gjord.
men,det är klart,har man spenderat 8-12000kr på annan programvara,
så förstår jag om man tror att det innebär "guld och gröna skogar"
av getsome
En kass mappning är sämre än box och det finns många klåpare därute.. men en korrekt gjord mappning gärna på rullande landsväg är bättre än box any day
av Lövet
Jag pratar naturligtvis om seriösa etablerade aktörer. Ingen mappning för 1500kr på Blocket som utförs i nåns garage.
Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]