NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ditt filter börjar bli fullt , med större belastning ger motorn mer sot därför fick du det beteendet.
Du kan borra filtret men du får koder då tryckskillnaden inte längre är i det intervallet ECM förväntar sig.
Materialet i filtret är keramiskt = lätt att borra (jag vet för mitt filter är numer ett rakt rör genom burken).
Vill du borra filtret så MÅSTE du få någon att koda väck hela DPF systemet ur ECM.
Köra 100 mil i limp home är ej att föredra men det går , men gör inga högriskomkörningar då bilen när som helst kan gå in i limp home. Du måste nolla system då ECM har en rengöringsstrategi = ju fler mil sen filterbyte desto tätare regenereringar då datorn räknat ut hur mycket möck det finns i filtret samt om eolysvätskan tar slut kan bilen inte bränna ur filtret ordentligt heller , därför måste man tala om för ECM när man fyller på additiv och bytar filter.
av linnar
getsome skrev:Ditt filter börjar bli fullt , med större belastning ger motorn mer sot därför fick du det beteendet.
Du kan borra filtret men du får koder då tryckskillnaden inte längre är i det intervallet ECM förväntar sig.
Materialet i filtret är keramiskt = lätt att borra (jag vet för mitt filter är numer ett rakt rör genom burken).
Vill du borra filtret så MÅSTE du få någon att koda väck hela DPF systemet ur ECM.
Köra 100 mil i limp home är ej att föredra men det går , men gör inga högriskomkörningar då bilen när som helst kan gå in i limp home. Du måste nolla system då ECM har en rengöringsstrategi = ju fler mil sen filterbyte desto tätare regenereringar då datorn räknat ut hur mycket möck det finns i filtret samt om eolysvätskan tar slut kan bilen inte bränna ur filtret ordentligt heller , därför måste man tala om för ECM när man fyller på additiv och bytar filter.
Tack, ett uttömmande svar!
Du fick med allt här. Jag tackar för tidigare svar också där jag bla fick lära mig att vätskan sprutas in i tanken, det var en nyhet för mig.
Kan påpeka att jag körde 3 mil till jobbet idag utan problem. Som "getsome" skriver att meddelandet kommer när motorn belastas misstänkte jag det också redan när jag såg meddelandet. När jag körde till jobbet körde jag med låg belastning på motorn. Att köra 100 mil så här tycker jag inte är problem även om meddelandet visar sig. Jag märkte ingen skillnad när jag lå i 100 mk/h. Det var bara när jag körde sakta då den accelerade lika sakta som en del ändå gör i trafiken. För den saken skull är det inga problem.

Jag har några följdfrågor på detta:

- Var kan man "koda väck hela DPF systemet ur ECM" så att det går att ha ett "rör" genom filtret?
Det är mest av nyfikenhet.

- Var kan man "tala om för ECM när man fyller på additiv och bytar filter" när man fyllt på additiv, går det att göra själv och vad kostar det?
Detta för att hålla kostnaderna nere.

- Vad händer om man inte "talar om för ECM när man fyller på additiv och bytar filter"?

- Var kan man köpa prylen som kan läsa av koderna (och kanske trixa med lite) bäst för minsta peng?

Jag driver på med att göra allt själv för jag vill inte råka ut för det min son råkade ut för med en Passat 2,0TDI:
Oljetrycket försvann. Han åkte till aktoriserad verkstad och frågade vad som kan vara fel.
- Det är ett vanligt fel på dessa modeller, sade de.
- Felet sitter i paketet under motorn, måste byta hela paketet.
Min son frågade vad det kostar att byta "paketet"?
- Mellan 14.000 och 18.000kr, var svaret.

Min son höll på att gå i taket! Det kan inte vara möjligt att det kan kosta så mycket när den inte pumpar olja.
Han lyfte upp bilen framtill och skruvade ner sumpen. Under den satt "paketet" som visade sig vara balansaxlarna. I den ena balabsaxeln satt oljepumpen fastskruvad. Framifrån kunde man se att det gick en axel genom oljepumpen. Han tog bort drevet som satt fast på axeln och med en tång drog han ut den. Axeln visade sig vara ett sexkantigt pressat rör. I ändan som går in i pumpen var den rund numera.

Han åkte tillbaka till verkstaden med axeln och frågade om de hade en sådan att sälja löst.
De visste inte vad det var för axel. Min son höll masken medan de gick och hämtade en mekaniker som inte heller visste vad det var för axel, han ahde aldrig sett en sådan förit. Min son berättade då att det är axeln i oljepumpen. Alla blev förvånade när de såg vad som gör att pumpen inte går och förklarade att deras instruktion från VW var att byta hela balanspaketet för det är enda sättet att göra det på.

Min son köpte en ny axel av dem för 48kr och satte ihop bilen igen.

14.000kr jämfört med 48kr ????

Det är det jag vill undvika, jag tror att det alltid finns billigare sätt att göra det verkstäderna tar hutlöst betalt för, de är med andra ord inte rädda om kundernas plånböcker. Dessutom är de flesta mekaniker befriade från eget initiativ till att välja billigaste lösningen.
I fallet med min sons Passat visade det sig att axeln kan man byta utan att plocka bort hela balanspaketet. Själva oljepumpen går också byta utan att plocka bor balanspaketet. Varför har ingen mekaniker kommit på det då man direkt ser att det är löstagbart??? Varför har ingen kollat delen de tar bort, de hande genast sett att pumpen inte går runt men att axeln går runt. Resten handlar om slutledningsförmåga på 6 årings nivå.

Jobbet jag tänker göra med bilen när jag får tid (och garaget tömt, står möbler där nu) är att rengöra filtret och fylla additiv (tack för filmen om hur det går till). Det enda jag inte kan göra själv men som jag absolut vill lära mig är " tala om för ECM när man fyller på additiv och bytar filter". Det är ett måste att kunna det själv.
Jag kodade väck mitt filter själv , inte det lättaste men det går.
Det du behöver är en DICE + VIDA för nollställning av räknarna (aliexpress eller ebay) se bara till att du inte köper en som har blå lysdioder då dessa är crap utan att säljaren verkligen garanterar att det är en dice klon priset för en riktig klon ligger runt 150-170 $ , dom som är crap kostar 100-130 $.
Talar du inte om för bilen att du fyllt på additiv så kommer bilen larma och gå in i limp home då den tror att den inte kan regenerera då vätskan tagit slut , det lustiga är att additivtanken faktiskt har en flottör som bilen inte använder för att kolla nivån (då nivån går att kontrollera i Vida)
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag måste säga att detta är förvånande. Att man väljer att inte göra partikelfiltelservicen på Bilia eller annan märkesverkstad utan antingen köper delar via ebay, eller tvättar filtret är inte förvånande. Men att helt aktivt åsidosätta partikelfilterreningen är förvånande, och enligt mig inte okej.
Motorn går ju snålare utan "avgasbroms" som stjäl effekt och är dyr i service. Mindre tillsatt bränsle ger ju mindre skadliga avgaser i slutändan. Jag vet inte om de tidiga peugeot hdi dieslarna som satt i jumpy mm hade partikel filter eller inte. Men jag har aldrig sett en standard hdi motor rökt speciellt farligt.

Det känns som att volvo ville ut med en skattelättad bil i omlopp snabbt (pga av eu reglerna med skatter) därför lånade de 1. 6 och 2.0d med partikelfilter av andra tillverkare. Sen kom de tillrätta i de senare modellerna med ett filter som är "underhållsfritt" och inte behöver eolysvätska.

Och nu egna motorer? Är inte insatt i de nyaste av volvos smådieslar så där håller jag mig tyst :-)
SvenB skrev: Men att helt aktivt åsidosätta partikelfilterreningen är förvånande, och enligt mig inte okej.
Jag tog upp detta i en annan tråd med "getsome" och det fick man ju surt tillbaka. Jag är iaf av den inställningen att som man bäddar får man ligga, har man köpt bilen så får man bita i det sura och byta filter + fylla på additiv när det krävs , oavsett om man gör det själv eller på verkstad, men fuska, nej.

Man kan väl lugnt förutse att bilbesiktningsfirmorna kommer att bli tvungna att inskaffa dyra verktyg för att komma tillrätta med fuskare. Man får väl räkna med att priset för besiktning stiger pga detta i så fall.

Transportstyrelsen är redan medvetna om problemet.
Sierra94 skrev:Motorn går ju snålare utan "avgasbroms" som stjäl effekt och är dyr i service. Mindre tillsatt bränsle ger ju mindre skadliga avgaser i slutändan.
Det där är också förvånande. Inte tusan inför man partikelfilter på dieselmotorer om de ökar de skadliga avgaserna. :!:
Jo det gör man. För det som kommer ut ur röret bak är viktigare än det du som konsument tvingas tanka. Se bara på en bensinmotor med katalysator. Den stjäl ganska många hästar. Samma med katalysatorn o h partinelfällan på en diesel.

Jänkarna installerad luftpump på sina motorer på 70 talet för att komma förbi utsläppskraven. Men är inte det fusk så vet jag inte vad som är? Pumpa in friskluft i grenrören för att spä avgaserna med en remdriven pump som äter hästkrafter och därmed bränsle.

Behöver jag komma med fler exempel? Varför tror du man sätter på extraktor grenrör på en motor? För att den ska andas lättare och inte få mottryck. Det gör att effekten ökar på samma mängd bränsle. Vw satte större turbo på sina äldre 1.6 dieslar för att alltid köra dem på luftöverskott och kallade dem eco. Och de ryker inte mkt de inte, om man nu inte ställt på dem dvs.

Nu har jag en 2.0d jag också. Och den kör jag som en biltjuv. Då håller filtret sig säkerligen mer urbränt än om jag fiskör den.
Användarvisningsbild
av SvenB
Men det jag regerade på var ditt påstående att en bil med fungerande partikelfilter skulle ge skadligare avgaser än om den inte hade fungerande partikelfilter.
av linnar
Idag har jag åt till jobbet och hem igen. Inget felmeddelande!

Nu har jag en 2.0d jag också. Och den kör jag som en biltjuv. Då håller filtret sig säkerligen mer urbränt än om jag fiskör den.

Ja, det är frågan?

- Om man kör hårt blir det varmare och mer tryck. Å andra sidan produceras mer avgaser som skall passera filtret.
- Kör man långsamt fastnar kanske det mer på filtret

Tja, det kanske går på ett ut.
Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]