NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#833558
nixxz skrev:Vart kan man köpa den lösa insatsen då?
Laga.se skulle kunna ha.
Användarvisningsbild
av Perra83
#833559
Blåtandshandsfree kan det mycket väl finnas. AUX är ändå viktigast.

Har bilen passerat 6000mil så är eller ska den servicen vara gjord.

D2 ska ha underhållsfritt partikelfilter fast ja är osäker vart brytpunkten är.
Användarvisningsbild
av SvenB
#833606
Perra83 skrev: D2 ska ha underhållsfritt partikelfilter fast ja är osäker vart brytpunkten är.
Alla D2 ( 8 ventilersmotorn ) har väl underhållsfritt partikelfilter :?:
av nixxz
#833608
Det låter ju bra. Men om den gått 6000mil nu och inte är servad vad kostar då den första service jag lär behöva göra direkt?
Användarvisningsbild
av SvenB
#833611
Det är nog bäst att ringa en Volvoverkstad och fråga. Om du bor i en storstadsregion, så kan det löna sig att åka en bit ut "på landet". Exempelvis så är det de som bor i Stockholm som åker till Skobes i Södermanland och tjänar fler sköna tusenlappar. Ring runt och fråga. :)
av Gourmand
#833613
SvenB skrev:
Perra83 skrev: D2 ska ha underhållsfritt partikelfilter fast ja är osäker vart brytpunkten är.
Alla D2 ( 8 ventilersmotorn ) har väl underhållsfritt partikelfilter :?:
Nej, endast D2-motorn från modellår 2012 har den nya filterlösningen. I praktiken har det mindre betydelse. Partikelfiltret byts vid behov och i de flesta fungerar filtret till mellan 18-20.000 mil och då går det utmärkt att köpa ett nytt filter på den öppna marknaden för ca 2.500:- och låta vilken bilverkstad som helst byta detta, om man inte vill göra det själv. Vid varje 6000-milaintervall (ca) så ska Eolysvätskan (dieseladditiv) fyllas på och det gäller även D2-motorn från modellår 2011. Köp även denna vätska själv på den öppna eftermarknaden, då priset är ett helt annat än det t.ex. Bilia begär vid påfyllning.
En V50 D2 modellår 2011 går alltså utmärkt att äga och köra till rimliga (låga) kostnader. Detta förutsätter dock att man undviker en del av Volvos egna s.k. rekommendationer om t.ex. utbyte av fullt fungerande partikelfilter vid fasta serviceintervall och att man när det behövs, köper delarna själv. Undvik alltså de stora auktoriserade Volvo-verkstäderna, för då blir denna ekonomiska bil mkt dyr att äga - helt i onödan.
Användarvisningsbild
av SvenB
#833615
Nu har jag kontrollerat. Alla D2 som har motorbeteckning D4162T har underhållsfritt partikelfilter.
av nixxz
#833645
Ringde Volvo den ska servas nu direkt vid köp.
6000mil.
Bränslefilter och luftfilter 4488kr

Jan man tex serva den på mekonomen eller måste det vara hos Volvo?
Användarvisningsbild
av SvenB
#833657
Troligen. Men det brukar inte skilja speciellt mycket i pris mellan Volvoverkstad och Mekonomen. Ibland är till och med Volvo billigare. Det kan skilja på innehåll i vad de gör också. Men du skrev att du ringt Volvo. Var det verkstaden som servat bilen hittills? Eller finns det någon annan stans man kan ringa?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]