NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
3bar däcktryck är i högsta laget men det ger inte någon större påverkan på förbrukningen.

Tror inte förbrukningen skulle stiga så pass mycket pga dålig framvagnsinställning, då borde bilen tugga däck snabbt. Det brukar kosta runt 700 kr att göra framvagnskontrol hos de flesta däcksfirmorna. Volvo brukar ligga runt tusenlappen och de gör det inte bättre än andra.

Skulle kunna vara någon broms som ligger på , men då borde du känna bränd doft när du kliver ur bilen.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Kan trösta dig med att jag har en 05:a 2.0d 6 vxl som jag nu kört 1500 mil med och fört bok på hela tiden. Aldrig kommit under 0.63. Ligger vanligtvis mellan 0.65 vid mkt långkörning till 0.7 vid blandad. Och den drar litern precis med husvagn bakom (1400 kg). Kör på 17 tums vinterdäck och 18 på sommaren, vilket kan gör de extra decilitrarna :D

Motorn har gått 22000 mil nu. Karossen 35500 mil.

Men jag skiter i vilket. 0.7 tycker jag är ganska bra för blandad körning trots allt. Dieselvärmaren är ju inräknad i det då det är framräknad förbrukning och inte enligt datorn. Har haft många andra dieslar som inte dragit under 0.65 men varit bra mkt tristare att köra än volvon. Men skatten på dessa har varit betydligt högre, och det har tvingat mig ha dem lastbilsreggade. Vilket inte går nu när man har familj.

Så jag ser bilen som en bra kompromiss faktiskt. Lagom stor att ha både som pendlarbil och att köra familjen i. V70:in tycker jag blir för stor och klumpig att pendla ensam i. Samtidigt är v50 liiite för trång om man ska iväg med packning mm.
Användarvisningsbild
av SvenB
Rallybenny skrev: Medelförbrukningen visade 0.75/L vilket jag tyckte var ganska mycket.
Är detta mätt vid tankning eller är det vad färddatorn visade?
Rallybenny skrev: I vissa fall när jag låg på 98-100 så blev förbrukningen mindre.
Du skriver att "I vissa fall när jag låg på 98-100 blev förbrukningen mindre", vilken hastighet låg du på för övrigt? Jag har en D2:a och den ökar förbrukningen ganska markant på i motorvägsfart.
av BjarneJ
Frugans V50D drar normalt runt 4.8 l/100 km och det är till 99% landsväg. När det närmar sig tiden för service med div. olja- och filterbyte stiger förbrukningen till ca 5,3 L/100 km, vilket jag anser är fullt acceptabelt. Skillnaden mellan sommar- och vinterdäck (Dubbade) är runt 0,5 L/mil till vinterdäckens nackdel. Snitthastigheten ligger mellan 80- och 100 km/t två ggr/dgl á 7,5 mil.
Senast redigerad av 3 BjarneJ, redigerad totalt 0 gång.
av Rallybenny
SvenB skrev:
Rallybenny skrev: Medelförbrukningen visade 0.75/L vilket jag tyckte var ganska mycket.
Är detta mätt vid tankning eller är det vad färddatorn visade?
Rallybenny skrev: I vissa fall när jag låg på 98-100 så blev förbrukningen mindre.
Du skriver att "I vissa fall när jag låg på 98-100 blev förbrukningen mindre", vilken hastighet låg du på för övrigt? Jag har en D2:a och den ökar förbrukningen ganska markant på i motorvägsfart.

Nej detta är med färddatorn, då är alltså inte dieselvärmaren inkluderad till förbrukningen. För infons skull var vi min gravida fru knappa 70kg samt hennes mamma på knappa 60kg. Jag själv viftar det dubbbla på kanske 110-115. Utöver det, ingen last.

Har kollat däcken nu och det verkar inte vara några konstiga slitagemönster på dem.

Körde 9 mil alldeles nyligen och prickade en viss hastighet där jag drog 0.6. Satte på cruise och gled på det. Hastigheten låg enligt mätaren på 97km/h.

Går jag över till 100km/h så får jag hisnande siffror, detta också enligt färddatorn och inte annat.

Vet ej, Härifrån till Ullared är 328km, säg 33mil avrundat. 52l tank. Tur = halvtank. Låter lite väl mycket för diesel no?
Användarvisningsbild
av SvenB
BjarneJ skrev: Skillnaden mellan sommar- och vinterdäck (Dubbade) är runt 0,5 L/mil till vinterdäckens nackdel.
Hupp, något fel i beräkningen kanske :?: :roll:
Användarvisningsbild
av SvenB
Rallybenny skrev: Körde 9 mil alldeles nyligen och prickade en viss hastighet där jag drog 0.6. Satte på cruise och gled på det. Hastigheten låg enligt mätaren på 97km/h.
Jag tycker inte att 0.6 i 97 km/tim är någon alarmerande siffra. Prova att köra i 70 km/tim och se vad den drar då. Dessutom är det svårt att avgöra förbrukningen genom att vid ett tillfälle titta på momentala förbrukningen på färddatorn. Det krävs längre sträckor för att det skall bli rättvisande. Jag tror att du har lite stora förväntningar på förbrukningen.
av Rallybenny
SvenB skrev:
Rallybenny skrev: Körde 9 mil alldeles nyligen och prickade en viss hastighet där jag drog 0.6. Satte på cruise och gled på det. Hastigheten låg enligt mätaren på 97km/h.
Jag tycker inte att 0.6 i 97 km/tim är någon alarmerande siffra. Prova att köra i 70 km/tim och se vad den drar då. Dessutom är det svårt att avgöra förbrukningen genom att vid ett tillfälle titta på momentala förbrukningen på färddatorn. Det krävs längre sträckor för att det skall bli rättvisande. Jag tror att du har lite stora förväntningar på förbrukningen.

Det var inte så jag menade. 0.6 menade jag var bra. Och det var chockerande att jag hamnade där med tanke på resan till Ullared.

Jag utgår givetvis från den resan, 64mil tur & retur där snittvärdet låg på 0.75. Jag kunde köpa detta med lastad bil på vägen hem, men inte turen dit. Nollställde när jag var på 90 väg och utgick från dem siffrorna hela vägen.

Jag har säkert en hög förväntning på denna gamla skönhet men jag jämför med vänners v50 dieslar av samma årsmodell som drar just det den i regel ska dra.

Jag vet ej, är en logisk man så det är mest logik som flyger in. Kan ingenting om bilar :)

MVH
av Malmstroem
Tanka fullt och nollställ trippmätaren. Vid nästa tankning så kan du räkna ut förbrukningen hyfsat exakt.

Att titta på tankmätaren, se att den visar "halvt" och sedan räkna ut medelförbrukning ger ett så pass oexakt resultat att det är meningslöst att diskutera...
av Rallybenny
Malmstroem skrev:Tanka fullt och nollställ trippmätaren. Vid nästa tankning så kan du räkna ut förbrukningen hyfsat exakt.

Att titta på tankmätaren, se att den visar "halvt" och sedan räkna ut medelförbrukning ger ett så pass oexakt resultat att det är meningslöst att diskutera...

Kanske aningen halvkorkad fråga. Men hur ska jag mäta hur mycket som är kvar i tanken om inte efter instrumenten?

Sorry på förhand

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]

Hade inne en Mercedes på jobbet bubbla och l[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]