NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hoegaarden
#972633
Kommer troligtvis att byta bil till hösten eftersom jag har haft bilen i snart 6 år. Köpte den när den hade 4500 mil på mätare så jag tänkte göra en liten utvärdering. Det har väl inte varit några direkt stora fel på bilen men däremot många mindre irriterande fel! Tyvärr kommer det inte bli någon ny Volvo utan det lutar snarare åt japanskt som Mazda.

Knarr i förarstol (SIPS stång under stolen smörjdes upp) (6000 mil)
Hjullager h f (6500 mil)
Bromsskivor och klossar fram (12.000 mil)
Byte slang till vevhusventilation (sprucken) (12.000 mil)
Bromsskivor och klossar bak 16.000 mil)
Fel på yttertempt som även påverkar acn på sommaren (kontakter/kablar smörjdes?).
Byte evap-ventil (19.000)
Byte generator (20.000 mil)
Hjullager h b (20.500 mil)
Sprucken klädsel i förarstol (för gammal bil för att jag ska lägga pengar på att fixa det)
C-lås strulade under många vintrar då endast vissa dörrar ville låsas (problemet försvann efter några år).

Utöver detta har det varit en hel del däckstrul som i och för sig inte har med själva bilen att göra men nånting jag lärde
mig var att det skiljer något enormt bland däckmärken i allt från rundhet till ljudvolym. Tips: Sätt aldrig några Pirelli däck
på din bil, den förtjänar bättre! Åker just nu på Goodyear Efficientgrip (sommar), bästa däcken hittills!

Volvon har alltid varit pålitlig även om den har dragits med småfel som tyvärr i längden blir sjukt kostsamma men jag måste
ändå säga att den fantastiska kvalitén som många vurmar för hos Volvo inte finns. Har förr t.ex. kört både Ford och Nissan och
aldrig behövt byta varken hjullager eller generator efter 20.000 mil. Och vad fan är evap-ventil liksom? Ska det ens behöva bytas?
Skäms Volvo!
Användarvisningsbild
av P210
#973000
Gratulerar till många felfria mil!

Jag ser följande som rena förslitningsdetaljer, enda som sticker ut är lite tidigt för hjullagerbyte vid 6000mil, men det delar Volvo med många andra märken..
Hjullager h f (6500 mil)
Bromsskivor och klossar fram (12.000 mil)
Byte generator (20.000 mil)
Hjullager h b (20.500 mil)
Byte evap-ventil (19.000)

Så kvar som irriterande kvalitetsbrister är;
Knarr i förarstol (6000 mil)
Byte sprucken slang till vevhusventilation (12.000 mil)
Fel på yttertempmätare
Sprucken klädsel i förarstol
C-lås strul

Ska jag jämföra med den mest problemfria bil jag ägt/kört längst är det en Honda Accord -98 som fortfarande rullar som andrabil i familjen ser listan ändå ut så här, och denna bil kallar jag totalt problemfri:
Reparation elvärmesits förarsida (5000 mil)
Nya bromssok bak, skivor klossar runt om (12000 mil)
Nytt kyl (13500 mil)
En ny packning till kondensoranslutning, påfyllning kylmedium (14000 mil)
Ny dörrkontakt innerbelysning, förardörr (13000 mil)
Tre nya H4 lampor, 2st 5w parkeringslampor och två flagnande orangea blinkerlampor bak bytta på alla år!

Trådens rubrik är vad man har gjort f&[…]

Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]