- sön 10 maj 2015, 08:58
Kommer troligtvis att byta bil till hösten eftersom jag har haft bilen i snart 6 år. Köpte den när den hade 4500 mil på mätare så jag tänkte göra en liten utvärdering. Det har väl inte varit några direkt stora fel på bilen men däremot många mindre irriterande fel! Tyvärr kommer det inte bli någon ny Volvo utan det lutar snarare åt japanskt som Mazda.
Knarr i förarstol (SIPS stång under stolen smörjdes upp) (6000 mil)
Hjullager h f (6500 mil)
Bromsskivor och klossar fram (12.000 mil)
Byte slang till vevhusventilation (sprucken) (12.000 mil)
Bromsskivor och klossar bak 16.000 mil)
Fel på yttertempt som även påverkar acn på sommaren (kontakter/kablar smörjdes?).
Byte evap-ventil (19.000)
Byte generator (20.000 mil)
Hjullager h b (20.500 mil)
Sprucken klädsel i förarstol (för gammal bil för att jag ska lägga pengar på att fixa det)
C-lås strulade under många vintrar då endast vissa dörrar ville låsas (problemet försvann efter några år).
Utöver detta har det varit en hel del däckstrul som i och för sig inte har med själva bilen att göra men nånting jag lärde
mig var att det skiljer något enormt bland däckmärken i allt från rundhet till ljudvolym. Tips: Sätt aldrig några Pirelli däck
på din bil, den förtjänar bättre! Åker just nu på Goodyear Efficientgrip (sommar), bästa däcken hittills!
Volvon har alltid varit pålitlig även om den har dragits med småfel som tyvärr i längden blir sjukt kostsamma men jag måste
ändå säga att den fantastiska kvalitén som många vurmar för hos Volvo inte finns. Har förr t.ex. kört både Ford och Nissan och
aldrig behövt byta varken hjullager eller generator efter 20.000 mil. Och vad fan är evap-ventil liksom? Ska det ens behöva bytas?
Skäms Volvo!
Knarr i förarstol (SIPS stång under stolen smörjdes upp) (6000 mil)
Hjullager h f (6500 mil)
Bromsskivor och klossar fram (12.000 mil)
Byte slang till vevhusventilation (sprucken) (12.000 mil)
Bromsskivor och klossar bak 16.000 mil)
Fel på yttertempt som även påverkar acn på sommaren (kontakter/kablar smörjdes?).
Byte evap-ventil (19.000)
Byte generator (20.000 mil)
Hjullager h b (20.500 mil)
Sprucken klädsel i förarstol (för gammal bil för att jag ska lägga pengar på att fixa det)
C-lås strulade under många vintrar då endast vissa dörrar ville låsas (problemet försvann efter några år).
Utöver detta har det varit en hel del däckstrul som i och för sig inte har med själva bilen att göra men nånting jag lärde
mig var att det skiljer något enormt bland däckmärken i allt från rundhet till ljudvolym. Tips: Sätt aldrig några Pirelli däck
på din bil, den förtjänar bättre! Åker just nu på Goodyear Efficientgrip (sommar), bästa däcken hittills!
Volvon har alltid varit pålitlig även om den har dragits med småfel som tyvärr i längden blir sjukt kostsamma men jag måste
ändå säga att den fantastiska kvalitén som många vurmar för hos Volvo inte finns. Har förr t.ex. kört både Ford och Nissan och
aldrig behövt byta varken hjullager eller generator efter 20.000 mil. Och vad fan är evap-ventil liksom? Ska det ens behöva bytas?
Skäms Volvo!