NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

BjarneJ skrev:Att tokvarva en diesel är inget bra.
Fundera lite över din körsträcka då du måste köra minst 1500 mil pr. år för det ska vara lönt att köra diesel. Kostnaden för skatt ligger på knappt 4000;-/år. Reservdelarna till motorn är relativt dyra men övriga slitdelar ligger på en någorlunda rimlig nivå.
Vad jag vet har 2010 års modellerna underhållsfritt partikelfilter så du slipper klabba med eolysvätska. Jag rekommenderar inte att köra längre än den rekommenderade körsträcka på 12.000 mil mellan filterbyte då det kan uppstå en massa konstiga och svårhittade problem, något jag har blivit ganska medveten om.
Skatten på en 1.6 DRIVe är närmare 1500kr än 4000kr. Så länge det är en 109hk så är det tyvärr byte av filter med 12k mil intervall.
En modern dieselmotor på så pass liten volym klarar ganska mkt varv utan problem.
BjarneJ skrev:Att tokvarva en diesel är inget bra.
Fundera lite över din körsträcka då du måste köra minst 1500 mil pr. år för det ska vara lönt att köra diesel. Kostnaden för skatt ligger på knappt 4000;-/år. Reservdelarna till motorn är relativt dyra men övriga slitdelar ligger på en någorlunda rimlig nivå.
Vad jag vet har 2010 års modellerna underhållsfritt partikelfilter så du slipper klabba med eolysvätska. Jag rekommenderar inte att köra längre än den rekommenderade körsträcka på 12.000 mil mellan filterbyte då det kan uppstå en massa konstiga och svårhittade problem, något jag har blivit ganska medveten om.
Har bestämt mig för att fortsätta med V50 bilen och inte byta in. Den drar ju helt galet lite diesel och väldigt bekväm att köra! Efter lite räkning så kommer det bli ca 1500 mil per år så det känns rimligt. Ska absolut se till att byta partikelfilter efter 12000 mil som alla säger.
Inbyte mot V70 är jag inte intresserad av. Rätt mycket större än V50 som är tillräcklig storlek. Tack för alla svar! :D
BjarneJ skrev: Vad jag vet har 2010 års modellerna underhållsfritt partikelfilter så du slipper klabba med eolysvätska. Jag rekommenderar inte att köra längre än den rekommenderade körsträcka på 12.000 mil mellan filterbyte då det kan uppstå en massa konstiga och svårhittade problem, något jag har blivit ganska medveten om.
Du blandar nog ihop det lite. Om du har partikelservice vid 12.000 mil, som MY 10 har, så har du även eolysvätska. Underhållsfritt partikelfilter kom i V50 med D2 MY11.
BjarneJ skrev:Fundera lite över din körsträcka då du måste köra minst 1500 mil pr. år för det ska vara lönt att köra diesel.
En biltidning gjorde uträkningar på en mängd olika bilar och V50 var en av dom som det lönade sig från första milen att köra diesel motsvarande liknande på bensin.
Att köra snåldiesel lönar sig nog mest för en som kör lite de första tre åren när skatten är noll. När man sedan kommer upp på 1150 om året så jämnar det nog ut sig lite mer.
De som styr försöker alltid att det skall vara ett "nollsummespel" vad du än väljer så du inte kommer undan någon skatt.

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]