NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er!

Hösten gör nu sitt intåg och det börjar bli lite kyligt på mornarna när man ska till jobbet. Dags att titta över det här med motorvärmare i god tid och innan frosten kommer...

Då jag har dåliga kunskaper om vad som är bäst att kombinera och även hur man beräknar vad säkringarna tål, tänkte jag rådfråga er. 8)

Förutsättningar: Jag har en Volvo V50 D3 -12 med dieselvärmare och tidur. Vid mitt boende hyr jag en elstolpe (16 ampere, 250 V står det på den) och eftersom stolpen har två uttag, så delas den med en annan boende. Elstolpen har timer och den ger ström i 1 timme innan det bryts. Jag har ca 20-25 minuters körtid till jobbet. (mestadels landsväg) Väl på jobbet har jag tyvärr inte tillgång till någon elstolpe.

Eftersom jag hyr en elplats hemma så finns ju tanken att installera en elektrisk motorvärmare och kupèuttag i bilen. Men om jag sen på jobbet ska använda dieselvärmaren och endast ha 20-25 minuters körtid hem, så lär väl bilbatteriet bli tomt med tiden.. Speciellt om det är riktigt kallt ett tag.

Det bästa (men kanske inte mest kostnadseffektivt) vore installera batteriladdare, elmotorvärmare + kupèuttag, men räcker 1 timme för att underhållsladda ett bilbatteri och värma upp motor och kupé på? Och den stora frågan, klarar elstolpen av det? Den är ju på 16A men den delas ju på 2 användare.

Vad tycker ni är bäst:
* Köpa enbart bilbatteriladdare och underhållsladda bilbatteriet varje dag (?) vid elstolpen (1 timme) och köra med dieselvärmaren fullt ut både morgon och kväll till/från jobbet?

* Köpa batteriladdare, elmotorvärmare + kupèuttag, under förutsättningen att stolpen klarar av det?

* Köpa elmotorvärmare + kupèuttag och bara ha bilen varm på morgonen? (törs ju inte köra dieselvärmaren så länge då på jobbet)

Är tacksam för era tips, tankar och erfarenheter kring detta! :)
Tack på förhand!

Mvh E.
En elvärmare ger ca 500W + kanske 2000W kupevärme, en dieselvärmare är på ca 5kW och behöver inte gå tio minuter förrän du har en bra värme i kupén - och en vattentemp nära arbetstemperatur (elvärmaren gör inte vattnet mer än pissljummet!), mycket effektivare! Leker du med tidsinställningarna behöver inte bränslevärmaren gå en halvtimma (tid uppvärmd o klar = 10-15min efter att du vill åka)

Förra vintern gick min dieselvärmare 2x30min (morgon och kväll) och jag har max 30min till jobbet enkel resa.
Laddade batteriet kanske varannan månad bara för att "toppladda" det, fick nån enstaka gång en varning om att batterispänningen var för låg.
Har fortfarande kvar originalbatteriet, inne på sitt fjärde år..

Enligt instruktionsboken;
För att säkerställa att bilbatteriet återladdas med lika mycket energi som värmaren förbrukar, bör man vid regelbunden användning av värmaren köra bilen lika lång tid som värmaren används.
MAO på det berömda håret, men om du bär ut en laddare till stolpen och laddar den någon helg ibland så klarar du dig. Finns ju snygga kablar till tex CTEK laddare man kan dra fram för extern åtkomst.
Hej!

Jag har nästan samma situation och samma funderingar som du. Jag har dock haft en hel del problem med att bränslevärmaren slår ifrån pga för låg spänning.

Jag har bestämt mig för följande alternativ:
* Köpa batteriladdare, elmotorvärmare, kupèuttag och frärrstyrning/tidur.

Calix motorvärmaren är på 400W och kupefläkten finns i olika effekter. Det är bara att välja en som passar mot din säkring. En batteriladdare drar som mest 1A och det är med andra ord inga problem. Om du bara laddar en timma skall du inte välja den minsta laddaren.
En timmes laddning varje dag med en batteriladdare är bättre än ingenting alls!
Det är inte värt pengarna men du får ett bekvämare bilägande med minde bekymmer. :D
OBS Bränslevämaren är på min bil på 3/6kW. Väljer du en motovärmare med 400 W kommer det att ta mycket längre tid att värma upp bilen än med bränslevärmaren. När det är kalt rekommenderar CALIX att man kör motorvärmaren i 3 timmar!

Någon som har erfarenhet, tips eller en bra instruktion på hur man installerar en motorvärmare och kupeuttag i en VOLVO V50 D2?
Senast redigerad av 1 Flygfyren, redigerad totalt 0 gånger.
Jag hade köpt en ctek laddare så stark som jag hade råd med och laddat batteriet med den så fort jag hälsat på en vän mm som bor i hus eller iallafall har ström. en natts recond gör susen för batteriet ibland.. Har man bensin/diesel värmare så ska man ju gärna kunna använda den..
Tackar för era tips! :D

Som det lutar åt så kanske det ur det mest ekonomiska perspektivet är ”bäst” att köpa en laddare och montera i nära anslutning till bilbatteriet och sen hitta någon bra och diskret kontakt att montera nedanför nummerplåten. En sådan procedur borde man ju klara av själv..

Ska man köra hela kittet med laddare + elmotorvärmare + kupèuttag, lär ju priset skena iväg lite även om jag inte väljer Volvo som mek… :cry:

Följdfrågor: Vilken Ctek-laddare rekommenderar ni till min bil med hänvisning till att elstolpen är på 16 A/ 2st användare?
Om nu elstolpens timer bara ger ström i drygt 1 timme och jag underhållsladdar batteriet 1 timme om dagen (+ 40minuter bilkörning t.o.f jobbet), kan man känna sig någorlunda säker att man inte står där med tomt batteri en (iskall) dag? :o

*EDIT - Har nu pratat med två andra boende och de säger att timern ger ström i 2 timmar.
Senast redigerad av 2 dieseltorsk, redigerad totalt 0 gång.
Njaaeeäää. Laddaren har ju i vissa fall ett program att köra igenom. Det programmet kanske är tänkt att pågå flera timmar. Men strömmen från stolpen tar helt plötsligt slut efter en timma (jag undrar om det inte brukar vara 2 timmar i dessa sammanhang?) Men hursomhelst, laddaren hade tänkt jobba i låt oss säga 5 timmar plus den svagare underhållsladdningen som kommer efteråt.

Så här står det i en faktabok om blybatteriladdning: Laddströmmen för blybatteriladdning bör inte överstiga batteriets kapacitet x 0,3. Alltså: Ett bilbatteri märkt 50 Ah får inte laddas med högre ström än 15 Ampere.
Detta skrevs för ett flertal år sedan, innan "smartladdarna" hade kommit på modet. Det kanske är möjligt att smartladdarna har en teknik som gör den här regeln omodern? Men ha den som ett riktmärke.
Nu gissar jag att du har ett batteri på 70 Ah eller något sådant. Då blir 70 x 0,3 = 21 Du kan alltså ha en laddare som ger max 21 Ampere. 21 Ampere är rätt mycket och jag tvivlar nästan på att du kan hitta en sådan? Men om du hittar en smartladdare som håller sig inom ditt batteris begränsning, men ändå så pass kraftig, "max headroom" så tror jag att du har större chans att ditt batteri hinner laddas inom programmet på den tillgängliga tiden.
Ojoj, nu blir det krångligare känner jag..

Har pratat med 2 andra boende och de säger att timern ger ström i 2 eller 3 timmar. Tittar jag på "snurrvredet" i elstolpen så skulle jag sikta på att den ger ström i 2 timmar iallafall..
I min okunskap trodde jag att det bara var att köra i laddaren och låta det ladda lite. ?:-/ Men så enkelt var det inte, utan laddarna har alltså ett program som de måste köra helt färdigt.. och det tar ju ett par timmar. :(

Nåväl, mitt batteri är på 80 ah, vid närmare titt. Med ditt räkneexempel kan jag ha en laddare som ger max 24 Ampere.

Nu känns det som att det enklaste att göra, är att köra i en glasspinne i timern så att vredet står kvar längre och på så sätt ger ström längre.. :roll: (ironi)

Skit oxå, åker väl på att installera motor- och kupevärmare. Så är iallafall bilen varm (och batteriet bra) när ja ska iväg till jobbet på morgonen. På kvällen får jag väl laborera med tiduret och tiderna, så att jag i längden inte drar ur batteriet..

Rådlös skrev:Njaaeeäää. Laddaren har ju i vissa fall ett program att köra igenom. Det programmet kanske är tänkt att pågå flera timmar. Men strömmen från stolpen tar helt plötsligt slut efter en timma (jag undrar om det inte brukar vara 2 timmar i dessa sammanhang?) Men hursomhelst, laddaren hade tänkt jobba i låt oss säga 5 timmar plus den svagare underhållsladdningen som kommer efteråt.

Så här står det i en faktabok om blybatteriladdning: Laddströmmen för blybatteriladdning bör inte överstiga batteriets kapacitet x 0,3. Alltså: Ett bilbatteri märkt 50 Ah får inte laddas med högre ström än 15 Ampere.
Detta skrevs för ett flertal år sedan, innan "smartladdarna" hade kommit på modet. Det kanske är möjligt att smartladdarna har en teknik som gör den här regeln omodern? Men ha den som ett riktmärke.
Nu gissar jag att du har ett batteri på 70 Ah eller något sådant. Då blir 70 x 0,3 = 21 Du kan alltså ha en laddare som ger max 21 Ampere. 21 Ampere är rätt mycket och jag tvivlar nästan på att du kan hitta en sådan? Men om du hittar en smartladdare som håller sig inom ditt batteris begränsning, men ändå så pass kraftig, "max headroom" så tror jag att du har större chans att ditt batteri hinner laddas inom programmet på den tillgängliga tiden.
Jag har samma funderingar och har nu bestämt mig för att göra en del.
Steg ett blir att installera en batteriladdare och så fär vi se hur det fungerar. Om jag inte tycker att det är tillräckligt kommer jag att installera en motorvärmare och kupeuttag senare.

Mitt problem är att jag vet inte var jag skall montera laddaren! Jag har tittat i motorrummet och det är trångt och finns ingen plats som är bra spontant.

Jag har tittat på monteringsanvisningen om följer med batteriladdaren och den är endast generell. Den ger inga råd.
VOLVO har ingen batteriladdare som tillbehör och därmed ingen monteringsanvisning. VOLVO har monteringsanvisning för motorvärmare och kupeuttag (V50).
Till min V70 finns det ett kitt med hållare och monteringsanvisning.

Någon som har monterat en laddare och har några tips? Gärna bilder.
Jag skaffade konventionell elmotorvärmare till Skodan när jag köpte den. Det hör ju till, tänkte jag. Såhär i efterhand så är det bara att konstatera att det nog var bortkastade pengar.

Det blev att skaffa bensinvärmare strax efteråt och sen dess har jag inte haft elmotorvärmaren inkopplad en enda gång. Varför skulle jag det, den är ju inte på långa vägar lika effektiv som en 5kW bensinvärmare och fungerar dessutom bara när man har el tillgängligt. Samt att man måste ha en ful kupévärmare i bilen.

Idag sitter det en 5 amperes Calix-batteriladdare inkopplad istället. Elmotorvärmaren är bortkopplad helt och hållet. Nästa ägare får koppla i den igen (fem minuters jobb) om han/hon vill det. :) Jag har dryga 5 km till jobbet och använder värmaren ofta och gärna så jag känner mig tvungen att underhållsladda. Mor och far har 25 kilometer till jobbet och behöver inte ladda öht. Det har funkat fint i många år. Bilen rullar dessutom kortare sträckor under dagen.

Jag körde första vintern med en Defa Smartcharge (jo, det finns andra märken än ctek också ;) ) men det blev tröttsamt att rota runt under huven flera gånger i veckan. Idag kopplar jag i motorvärmarsladden som vanligt, det är smidigast.

Sen var det nån ovan som påstod att 15 minuter räcker. Det håller jag inte riktigt med om. Kan dock bero på att jag har en liten aluminiummotor som kallnar på en pisskvart när det är nollgradigt ute men efter 10-15 minuter är det knappt så mätarnålen rör sig då man startar. Det har börjat komma lite värme ur klimatanläggningen men rutorna är fortfarande isiga.

Efter 20-25 minuter har jag typ 70 grader i motorn, rena rutor och varmt i bilen. :) Efter två minuters körning är det 90 grader i motorn.

Även firmabilen som har en tvåliters dieselmotor behöver nog uppemot en halvtimme för att det ska bli riktigt varmt och gott.

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]