NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Stenfors skrev:
StringerBell skrev:
Stenfors skrev: det första jag gjorde var att åka och installera en brytare till dieselvärmaren så att den går att stänga av manuellt.
Om det är under fem grader vill ju elektroniken kicka igång brännaren och om det inte går borde det generera felmeddanden.

Eftersom temperatursensorn är frånkopplad så vet inte "elektroniken" om att det är under fem grader.

Dessa felkoder finns för temperaturgivaren:

Temperatursensor – avbrott
Temperatursensor – kortslutning, överlast eller jordslutning.

Då vill dem att man skall börja felsöka styrenheten osv osv. Tror inte det är bra att koppla bort temperaturgivaren men verkar inte som att felkoden låser värmaren permanent. Så det bör ju inte vara någon fara.

Förresten, Styrenheten CPM har jag för mig kostade ca 10.000:- om man inte kan blanda in försäkringsbolag eller dyligt, eller så var det runt 12.000:- för värmaren... Skall se om jag kan hitta pappret igen.
av torro
Er en gammel trå det her, men nå er vinteren her og da ryker det mye fra enkelte Volvoer :P

Som nevnt sitter det en Eberspächer D5WS i V50'n og den er ikke spesielt billig å bytte ut. Min lekker både diesel og kjøleveske, samt har feilkodene CPM-4001 og CPM-4101. Det kan hende det holder med en service og bytting av pakninger, men om den må byttes kan da hvilken som helst D5W S monteres? F.eks. fra en nyere Volvo, fra Ford eller en fransk bil?
av timebandit
torro skrev:Er en gammel trå det her, men nå er vinteren her og da ryker det mye fra enkelte Volvoer :P

Som nevnt sitter det en Eberspächer D5WS i V50'n og den er ikke spesielt billig å bytte ut. Min lekker både diesel og kjøleveske, samt har feilkodene CPM-4001 og CPM-4101. Det kan hende det holder med en service og bytting av pakninger, men om den må byttes kan da hvilken som helst D5W S monteres? F.eks. fra en nyere Volvo, fra Ford eller en fransk bil?
Tyvärr inte. Styrenheterna är olika och även elektroniken inuti. Har också frågat denna frågan. Även vart i kontakt med Eberspächer. Du måste tyvärr ha rätt värmarnummer.
Så du måste tyvärr ha rätt artikelnummer.

Min värmare är nu mer eller mindre helrenoverad förutom brännkammaren. Har gjort allt jobbet själv. Även styrenheten för 4000:- är bytt.
Nu fungerar värmaren kanon! :)

Min rekommendation är att när man plockat ur värmaren är att verkligen göra en riktig service och byta det mesta som går att byta för jobbet är verkligen tråkigt och jobbigt att göra flera gånger. Bytte själv delar efter delar och i efterhand önskade jag att jag kostade på mig direkt och gjorde allt på samma gång. Istället blev det 4 ggr.

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]