NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#881129
Jag blir inte riktigt klok på det här med spjällhusets funktion. Har ju som kanske redan bekant problem vid start av min V50 2.0D. Har kommit över en natt, och också försvunnit över en natt för att efter några veckor komma tillbaka.

Film på symptom här: https://www.youtube.com/watch?v=33cbd9MFA9g

Gällande spjällhuset hade jag tidigare problem med att bilen accelererade väldigt slött och var orkeslös. Något som kan liknas, eller att det t.o.m var limp mode. Det hela löstes då jag tryckte på en vakumslang som hade hoppat loss från ena spjällets vakumklocka (?) på spjällhuset.

Jag har läst i en tråd på Volvoforums.co.uk där flera haft liknande eller samma symptom (svårstartad kall som varm) och löst det genom att byta spjällhus.


Citat:
I've had the same intermittent starting issue with my 2006 V50 2.0D for a few weeks now, since the car went out of 3 year warranty. It doesn't matter if the car is cold or warm or has just been driven. Sometimes it won't start first time (the engine turns but won't fire), sometimes second time, sometimes it goes days without a problem, usually when it's due to go to the mechanic to be checked out. Yesterday it refused to start at all. By lunchtime it started at the 3rd attempt. Today, sometimes Ok, sometimes starting second time. Now due to go back to garage, hopefully with a more frequent problem than before. The posts here have been the most useful, thanks Clan (consider a move to Scotland?) I'll get the dealer to look at the throttle flap sticking.
Och lösningen:
I have the definitive answer to this , It is the throttle flap sticking in its housing , this is usualy accompanied with no power at all and some black smoke and knocking for a few seconds until the vibration frees it off .
I'm surprised the dealers are is struggling with this , its a known issue and has a bulletin on it .. Change the plastic throttle housing and see how it goes ...
Och visst är mitt högra spjäll (det som ska vara stängt vid avstängd motor) näst intill fastkärvat. Har öppnat och motionerat det nu två gånger på en vecka, men det är precis som det fastnar lite på en liten "klack" i närmast stängt läge.


Så - vad har egentligen spjällhuset för funktion vid start av bilen? Kan mina problem lösas av att byta detta tro?
För kännedom är bränslesystemet luftat, bränslefilter bytt samt bränsleslangar i motorrum bytt. Detta gjordes idag.
#881183
klistrar in det svar jag fick om spjället

Inläggav Sierra94 sön 15 jun 2014, 13:49

Nää. Det räcker på den högra. Ventilen ska vara stängd i normalläge. Vaacumet öppnar den. Sätt dit en slang på spjällets nippel och testa att suga lite så ska den stänga. Annars får du ta loss hela spjällhuset och kolla om det har deformerats (blivit ovalt). Kan bli om slangklämman varit dragen hårt. Man kan lossa spjällvippan och fila av vassa grader på den om den fastnar.

Jag editerade mitt första inlägg om att ventilen ska vara stängd vid reggenerering. Den ska såklart vara öppen så laddluften tar enklast vägen in i motorn.
#881840
Spjället många har problem med är det som inte är Y-format. Det sitter på alla motorer som inte har partikelfilter.
Det som händer är att fläppen som ska strypa motorns lufttillförsel när man vrider av nyckeln fastnar i stängt läge och sitter fast tills det lossnar av vibrationer vid ny start eller om man knackar på det. Motorn får således ingen luft när man försöker starta den och blir på så vis svårstartad.

Men de med Y-format insug har inte alls detta problem i samma utsräckning.
#881938
Tack för att du rett ut det en gång för alla Sierra. Jag hann dock åka och köpa mig ett bättre begagnat spjällhus och byta, men såklart helt utan resultat.

Dock, efter en del huvudbry verkar det vara fabrikationsfel på dessa Y-formade spjällhus. Något som jag fick bekräftat när den "nya" var precis likadan.

Kuggarna på stången i axeln går inte kloss an med kuggarna på kugghjulet och har därför "borrat" sig egna kuggar, på grund av detta skaver axeln emot axelhuset och därav verkar spjället kärva. Beror alltså inte på något ovalt spjällhus, eller kärvande spjällvippa. Dessutom tror jag spjället inte kan öppna fullt.

Se film:

[youtube]W9Vckn-9ZCA[/youtube]

Ursprungsproblemet är nu löst med ny startmotor, se separat tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=107176
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]