NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kimm
Hejsan!
Jag köpte häromdagen en Volvo V50 D2 2011 och är än så länge väldigt nöjd. :)
Nu när jag ägt den ett par dagar så dyker det upp några frågar som jag hoppats att ni kanske kan svara på innan jag ringer Rejmes och frågar.

1. När jag har ljusreglaget ställt på parkeringsljus och stänger av bilen, tar ur nyckeln och öppnar dörren. Borde det inte
vara en varningssignal som påminner om att lyset är på? Då det är en sån simpel funktion, men väldigt bra att ha så tycker jag det
vore konstigt ifall den funktionen inte finns i min bil. Är det något fel på min bil eller finns inte den funktionen?

2. Sedan körde jag en sökning på felkoder och fick dessa:

Felkod: DD18
Förklaring:
-Mittkonsol, strömställare 1
-Ingen kommunikation
-Permanent

Felkod: 0070
Beskrivning:
-systemkonfigurering
-Felaktig identifiering
-Permanent

Jag har inga felmeddelanden i färddatorn och allt verkar fungera som det ska (men man blir ändå nyfiken). ??:-/
Någon som känner igen dessa och vet vad det handlar om och vad som kan vara felet?
Med tanke på att dom är permanenta så går dom heller inte att ta bort.

Mvh Kimm
av Kluster
Hej och grattis till köpet! :)

Fråga 1: Det finns ingen ljud- eller varningssignal som indikerar på att parkeringsljuset är påslaget och det har aldrig funnits på varken C30, S40 eller V50.
av Lövet
Vilket är oerhört märkligt med tanke på att Volvo gillar att plinga om allt annat. På S40n (åtminstone den jag hade) gick bältesvarnaren igång innan bilen startats...
Användarvisningsbild
av Kimm
Kluster skrev:Hej och grattis till köpet! :)

Fråga 1: Det finns ingen ljud- eller varningssignal som indikerar på att parkeringsljuset är påslaget och det har aldrig funnits på varken C30, S40 eller V50.
andreas_lofgren skrev:Vilket är oerhört märkligt med tanke på att Volvo gillar att plinga om allt annat. På S40n (åtminstone den jag hade) gick bältesvarnaren igång innan bilen startats...
Tack Kluster! :)

Som du säger andreas_lofgren så spelar ju Volvo melodier för allting annars, så känns det nästan som detta är något dom "missat". :)
Användarvisningsbild
av SvenB
andreas_lofgren skrev:På S40n (åtminstone den jag hade) gick bältesvarnaren igång innan bilen startats...
Då har man förbättrat det i alla fall. På mina V50 (MY 10 och MY 12) kunde/kan man starta bilen och köra sakta utan att det plingar för mycket. Om du däremot åker iväg börjar oväsendet. Vad beträffar uteblivet pling när parkeringsljuset är påslaget, beror nog det på att man inte kör på parkeringsljus enligt Volvo. :D
Användarvisningsbild
av P210
...man inte kör på parkeringsljus enligt Volvo....
Hörs ju på namnet, det ska ju bara vara på om man parkerar bilen illa en mörk kväll för att göra ett snabbärende.... :D :)

Minns inte till 100%, men jag har för mig att[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Lyfte i dragkroksfästet, gick hur bra som he[…]