NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
ThomasT skrev:
Enligt Volvo ska du ha 2.4 fram och 2.2 bak (215/45-18), ECO tryck enligt dem är 2.5 runt om så där emellan någonstans.

Att fylla på upp mot 3bar finns det ingen som helst anledning till, blir bara stötigt.

Du behöver inte vara oroligt för fel slitage, det får du bara om du kör med för lågt tryck(typ 1,5bar och under).

.

2,4/2,2 tycker jag låter väldigt lite!
Jag kör ca 2,5 bar i mina vinterdäck 205/55 16"

På sommardäcken 205/50 17" ca 2,6

Brukar ha lite högre tryck fram än bak.
Användarvisningsbild
av Tomas88
kvillebäck skrev:En tumregel jag använder är att lägga på 10 på däckets "tum-mått" och dela med tio för att få lufttrycket.

Det ger: 17" 17+10= 27 / 10 = 2,7 bar
18" 18+10= 28 / 10 = 2,8 bar
19" 19+10= 29 / 10 = 2,9 bar
20" 20+10= 30 / 10 = 3,0 bar

Har du lust kan man lätt öka 0,2 bar på framhjulen men prova dig fram eller fråga din däckhandlare. Vissa däck är tillverkade för högre tryck för att minska rullmotståndet. Då kan ett 15" hjul vara avsett för närmare 3 bar.
Ska man ha en tabell så är ju profilen på däcket mer relevant än totaldiametern (antalet tum).
Tänk dig vilket tryck du skulle få i tex bakhjulen på en traktor med din tabell.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Tomas88 skrev:
ThomasT skrev:
Enligt Volvo ska du ha 2.4 fram och 2.2 bak (215/45-18), ECO tryck enligt dem är 2.5 runt om så där emellan någonstans.

Att fylla på upp mot 3bar finns det ingen som helst anledning till, blir bara stötigt.

Du behöver inte vara oroligt för fel slitage, det får du bara om du kör med för lågt tryck(typ 1,5bar och under).

.

2,4/2,2 tycker jag låter väldigt lite!
Jag kör ca 2,5 bar i mina vinterdäck 205/55 16"

På sommardäcken 205/50 17" ca 2,6

Brukar ha lite högre tryck fram än bak.
Glöm inte att meddela Volvos och däcktillverkarnas ingenjörer...

Ibland vekar det som om däckstrycket är index reglerat... rekommenderat tryck på forumen ökar för varje år som går....

.
Användarvisningsbild
av joel80
Att ha för högt däcktryck är inte i närheten så farligt som att ha för lågt tryck. Du ska upp i rätt mycket över rekommenderat tryck för att däcken ska få sämre vägegenskaper. Det som händer i första hand med lite högt tryck är att det blir stötigt och känns i ratten (och baken) när man kör på gropig väg.

Ligger man däremot under lägsta rekommenderade tryck så inte bara slits däcken fort, du får en betydligt sämre väghållning.

Dessutom fyller de flesta på luft i varma däck, eftersom man kört till macken.. med varma däck ska därför det rekommenderade trycket ökas med 0,3 Bar vid kontroll. (Enligt vi bilägare och Michelin)

Går man upp väldigt mycket kan det såklart påverka.. jag kan tänka mig att t.ex skaderisken för däcket också blir större.
Många däck verkar dock vara specade för betydligt högre maxtryck än vad biltillverkarna rekommenderar.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Vikten på fordonet spelar också in.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]