NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henke855
Höger strålkastare på min V50 -04 Xenon, lyser rakt ner. När man startar bilen så kan inställningen ändra sig, så att den lyser normalt. Hör att den justerar, samt ser ljusbilden ändra sig. Nästa gång man startar kan den skruva ner ljuset igen. Alltid bara på höger sida. Kan även ändras medan man kör.
Går det att koppla ur regleringen, så att strålkastaren blir fast, om man inte hittar felet.
Användarvisningsbild
av grillchips
Ring din lokala Volvoverkstad och nämn problemet, det kanske löser sig med en omkalibrering av systemet. Ena sensorn sitter vid höger bakhjul, den går att lossa på men då ställer sig lysena automatiskt på det lägsta läget som är något sorts "säkerhetsläge" där den inte kan blända mötande/framförvarande.
Min sensor hade hoppat loss i höstas och det var verkligen inte mycket man såg när lyktorna stod såpass lågt, så det är inget jag rekommenderar. Bättre att fixa det en gång för alla.

Alternativet är väl annars att motorn i ena lyktan fått spel. Men även då är det in till Volvo för felsökning etc.
Det skadar inte att ringa och förklara problemet, de kanske känner till det och har en lösning direkt.
av Henke855
Löste det tillfälligt.
Tog loss strålkastaren när den var i rätt läge, sedan öppnade jag den och lossade kontakten till nivåjusteringen.
Så just nu är den fast, men bi-xenon funktionen är kvar. Är en annan nivåreglering på den.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]