- fre 14 mar 2014, 15:24
#845675
Hej!
En vän har haft problem med sin S40 årsmodell 2006. (2,4 liters motorn utan turbo)
Den har tjuvstannat flera gånger vid stillastående, vid ex korsningar, och när han har legat i jämn fart på landsväg har motorn tappat kraft och sedan fått tillbaka den.
Först lästes det ut en felkod på potentiometern för gaspedalen, som byttes, men felet kvarstod.
Lyckades själv inte läsa ut några felkoder via OBD2 - Torque. Och på Volvoverkstaden hade teknikern inte heller hittat några felkoder.
Tillslut "såg" teknikern att ett relä såg ut att ha gått varmt och bytt den, och efter bytet verkar bilen gå bra igen.
På kvittot står det R14.
Jag antar att det är relä nr 14 som är bytt, men har inget el-schema. Vad styr den?
En vän har haft problem med sin S40 årsmodell 2006. (2,4 liters motorn utan turbo)
Den har tjuvstannat flera gånger vid stillastående, vid ex korsningar, och när han har legat i jämn fart på landsväg har motorn tappat kraft och sedan fått tillbaka den.
Först lästes det ut en felkod på potentiometern för gaspedalen, som byttes, men felet kvarstod.
Lyckades själv inte läsa ut några felkoder via OBD2 - Torque. Och på Volvoverkstaden hade teknikern inte heller hittat några felkoder.
Tillslut "såg" teknikern att ett relä såg ut att ha gått varmt och bytt den, och efter bytet verkar bilen gå bra igen.
På kvittot står det R14.
Jag antar att det är relä nr 14 som är bytt, men har inget el-schema. Vad styr den?
"When the going gets tough, the Tough get duct-tape..." Dr. Mabuse, SFN
Skeptic Friends Network och Etanol.nu
Att mäta är att veta...
Skeptic Friends Network och Etanol.nu
Att mäta är att veta...