NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
V50 1.8 (ej F) 2006 11300 mil

Då och då startar inte bilen direkt men startmotorn går runt. Den startar alltid efter några försök och trycker man ner gaspedalen när problemet uppenbarar sig startar den alltid direkt. Några gånger när den startat har jag känt att motorn vibrera kraftigt och ligger på ca 800 varv tills det släpper efter några sekunder eller tills jag gasar till lite lätt och motorn går då upp till normal tomgång och de kraftiga vibrationerna har då upphört. Upplever det som att det hänt oftare när motorn är varm men vet inte säkert. Startmotorn samt batteriet är original om det spelar in.

Vad kan detta bero på?
Senast redigerad av 2 Micce1980, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Micce1980 skrev:Då och då startar inte bilen direkt men startmotorn går runt. Den startar alltid efter några försök och trycker man ner gaspedalen när problemet uppenbarar sig startar den alltid. Några gånger har den startat och man har då känt att motorn vibrerar kraftigt men det har försvunnit om man startat om eller tryckt lätt på gaspedalen.

Vad kan detta bero på?
Kan det vara en 1.8F kanske?

.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Just det glömde det, nej. V50 1,8 (ej F) 2006. Har ändrad infon ovanför nu.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Bumpar tråden i hopp om upplysning. :wink:

Bilen ska in på service 2/12 så det vore trevligt att få lite klarhet i detta innan dess.

EDIT: Om det spelar in så besiktigades den i mitten av augusti och de hade inget att tillägga om avgasvärdena.
Historien fortsätter:

Hade bilen inne på service idag och när jag skulle därifrån uppenbarade problemet sig igen. Servicekillen hittade inga fel och de felkoder som fanns hade med dörrlås att göra. De är förmodligen från när jag rengjorde kontakten till yttertemperaturmätaren och sprayade elspray i kontakten vilket gjorde att låset inte ville som jag alla gånger under två dygn men det felet självläkte.

Förövrigt uppdaterades mjukvaran och så byttes tändstiften idag med och de hade inget att säga om de gamla.
av BrianS40N
Hej fra danmark.

Jeg har også en S40N årgang 2007 1.8 bensiner. Den har samme problem, og min ven siger at det er et kendt problem med den Ford motor som vi har. Det er noget med manifolden og den funktion som forlænger og forkorter manifolden. Der sitter flapper som oppner og lukker for længden og de bliver trætte.

Jeg skal have min af i nærmeste fremtid og så for vi se. En ny maifold koster 2500 Dk kr.

vanlig hilsen Brian från danmark.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Hej och stort tack för svar.

Är det elektronikdelen på spjällhuset du skriver om? Annars får du gärna förklara mer vad det är och om möjligt bifoga en bild.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Detta tål att läsa på om. Återigen tack och meddela gärna hur det går för dig.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Fortsätter min efterforskning.

Kan det bero på skitigt spjällhus? Känner mig väldigt osäker på att det skulle vara så men måste börja forska i detta nu. Om det kan bero på detta hur får man då bort och tillbaka den nya versionen av slangklämma?
Bild
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]