NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla,

Som rubriken lyder. Vad kan jag göra för att få skönare ljud/muller i min S40N 2,4i, 2004? Jag har tittat på både Ferritas 2½t och JT 3 T. Ferritas har jag hört på nätet, men tycker ej att det systemet gör någon jätte skillnad. Kanske att det låtre bättre i verkligenheten.

JT 3t har jag hört på en S40N T5, och det lät lagom. Men turbon dämpar väl ljudet lite grann, än om det skulle ha suttit på en sugmotor? För jag är ej ute efter att bilen ska låta som ett jet plan, utan lite muller vid tomgång och gaspådrag om det går.

mvh
Pierre
Ingen som har någon idè? Är det någon som vet om Ferritas rostfria system ger lite högre avgasljud än original på S40N?

Nu mår jag vara trög, men är inte originalsystemet 2½tum, och om jag då köper ferritas som även det är 2½, så blir det väl ej någon större skillnad på ljudet mellan original och sportsystem då båda är på 2½tum?
Diametern på rören har ingen större betydelse i ditt fall, allt hänger på hur mycket de de stoppat i ljuddämparna.
Jag hade ett Ferrita på en V40 T4, som var en kvarts tum smalare än originalets, förmodligen den dimension som sugmotorerna hade, det lät inte gott förrän efter åtta år då förmodligen löslullen i de ljuddämparna var uppbränd/borta..

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]